Thursday, February 24, 2011

Konmei dan Touge



Touge dan Konmei adalah sangat serasi kerana pengasas juga bermula dengan aktiviti touge secara solo dan time attack ketika beliau masih di kolej. Selekoh tajam telah menjadi temannya setiap pagi dan malam.

Modul pertama Konmei: Follow the leader adalah modul berasaskan touge. Di sini pemandu perlu mengikut pergerakan pemandu hadapan iaitu leader mereka. Waktu membrek, turning point dan racing line harus diperhatikan. Di sini RPM limit ditetapkan. Mungkin ke 3-4k rpm bergantung pada jenis kereta dan enjin. Pemandu belakang dikehendaki memandu dengan rpm serendah mungkin tapi harus mengikut pemandu hadapan dengan jarak tertentu. Dengan racing line, braking point dan apex yang baik, pemandu belakang akan dapat mengekor pemandu depan dengan jarak yang ditetapkan.

Modul kedua Konmei: Drive along pula adalah modul di mana pengajar akan berada dalam kereta pemandu dan mengajar cara mengambil selekoh yang betul. Di sini pengajar akan berkata bila waktu sesuai untuk membrek atau memutar steering atau membalas steering. Sehingga pemandu mampu mengawal oversteer atau understeer dan tidak takut untuk hilang kawalan.


Modul ketiga Konmei: Pressure control di mana pengajar akan berada di belakang pelajar dan cuba untuk mengikut pelajar. Di sini Pelajar perlu fokus dan mendisiplinkan diri untuk tidak melakukan kesilapan. Setiap braking point, apex dan kesalahan racing line akan dikenalpasti oleh pengajar. Tugas pelajar cuma perlu fokus pada braking, apex dan turning point dan tidak melibatkan diri dalam sebarang kemalangan atau menyebabkan kemalangan atau kejutan kepada pemandu lain.




Modul pertama telah dipraktikkan di KONMEI DRIVE CLINIC pertama kami di Sungai Conkak pada Januari 2011. Modul kedua dan ketiga akan dijalankan pada sesi akan datang dan modul pertama akan diulang kembali. Kami akan kemaskini event kami yang akan datang, anda hanya perlu layari facebook dan LIKE konmei institution untuk sebarang update.


Berikut adalah Video Drive Clinic kami yang pertama






Berikut adalah artikel untuk Drive Clinic kami:


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger