Thursday, February 18, 2010

MCU-01 Pecutan



Gambar di atas menunjukkan sebuah lori sedang mengalami pecutan. Pecutan adalah proses perubahan halaju sesuatu jirim tidak kira kecil atas sebesar lori di atas. Dalam keadaan statik atau dinamik, setiap perubahan halaju yang membuatkan jirim itu bergerak lebih pantas dipanggil pecutan.

Anda dan pecutan

Sejak dari kecil anda telah dibiasakan dengan pecutan yang membuat anda cenderung untuk lebih laju. Sejak bayi, seseorang itu cenderung untuk berguling dari satu tempat ke satu tempat lain untuk bergerak, kemudian beralih kepada merangkak, dan kemudian berjalan, dan berlari. Setiap pergerakan anda membuatkan anda mengalami pecutan.

Manusia dan keinginan untuk terus bergerak laju adalah sesuatu yang normal. Bermula dengan menunggang haiwan, mencipta sebuah basikal, kereta, kapal terbang, hinggalah jet pejuang dengan kelajuan bunyi. Perasaan untuk pergi lebih laju sering menghantui manusia normal.


Kini anda mempunyai sebuah kereta. Tahniah diucapkan kepada yang mampu memiliki kereta sendiri. Anda kini boleh memecut lebih laju dari seekor singa. Jika anda mempunyai sebuah kereta yang mampu memecut dari 0-100kmj dalam 14 saat ke atas, anda mungkin seorang yang berhati-hati dan dilindungi oleh kereta anda. Tetapi jika anda mempunyai pecutan 0-100kmj kurang dari 14 saat, nyawa anda mungkin dalam bahaya. Pecutan yang sedemikian memerlukan pemahaman yang tinggi dalam fizik. Walaupun anda bukan ahli fizik atau seorang pelajar aliran sains, anda perlu tahu sesuatu mengenainya!



Memulakan pecutan

Setiap kali memandu, pergerakan pertama kenderaan anda adalah pecutan. Dari keadaan statik, iaitu tidak bergerak ke dalam keadaan bergerak. Setiap kali anda memulakan perjalanan, anda perlu ingat, setiap kali kereta anda memecut, enjin anda juga akan memecut. Bagaimana ia berlaku?

Enjin anda memberi kuasa dengan membakar petrol dan udara, kemudian ia akan menukarkan tenaga kimia berkenaan kepada tenaga kinetik yang kini memutarkan crankshaft anda dan seterusnya dihantar ke gearbox anda yang kemudian akan menggerakkan roda kereta anda.

Jika dilihat pada proses diatas, setiap kali anda memecut, banyak pergerakan yang akan berlaku di situ. Tidak seperti anda bayangkan, apabila kereta memecut, sebuah jirim akan bergerak! Tetapi ia melibatkan banyak pergerakan di situ yang membuatkan dunia ini tidak lagi mudah!

Selamat datang ke dunia yang sukar, dan anda kini akan memecut. Seperti biasa sila pakai tali pinggang keledar, betulkan kedudukan anda dan cermin pandang belakang. Kunci pintu kenderaan anda dan hidupkan enjin. Pastikan suhu enjin anda dalam keadaan yang optimum sebelum memulakan pecutan, jika tidak tunggu sekurang-kurangnya 40 saat jika enjin anda dalam suhu yang sejuk.


Pecutan dari keadaan 'parking'
Pecutan untuk keadaan ini tidak memerlukan pecutan yang tinggi. Untuk tujuan ini biasakan diri anda untuk memecut secara perlahan, jika anda menggunakan kereta manual, tukar gear di bawah RPM 3000 dan untuk kereta auto, kawal pedal minyak anda dan cuba bergerak dengan berhati-hati. Ia mampu menyelamatkan kereta anda kerana tidak terlanggar apa-apa objek, dan menjimatkan minyak serta mengurangkan kerosakan pada enjin anda.


Pecutan di jalanraya
Pecutan di jalanraya pada keadaan statik seperti semasa Traffic light bertukar dari merah ke hijau, memerlukan sedikit kesabaran. Tidak boleh terlalu perlahan dan tidak boleh terlalu laju untuk memberi keselesaan kepada penumpang. Beri ruang 2-3 saat sebelum memecut untuk memastikan tiada halangan di sekeliling anda dan mula memecut.

Berlainan di simpang, ini memerlukan anda untuk memecut lebih laju untuk keselamatan. Sebelum keluar dari simpang, pastikan keadaan selamat, dan apabila anda mula keluar simpang, pastikan anda memecut dengan kadar segera untuk mengelakkan kereta di belakang terkejut dengan kehadiran anda.

Dalam keadaan jalanraya yang padat, pastikan jarak yang selamat. Ia bukan saja mampu mengelak anda dari berlanggar, tetapi mampu menjimatkan minyak. Ini kerana apabila anda terlalu rapat dengan kereta hadapan, anda terpaksa menekan brek dengan banyak setiap kali kereta hadapan menekan brek. Dan terpaksa memecut semula dengan kadar segera. Jika ini berlaku berulang kali, anda telah memberi sedikit tekanan pada kenderaan anda. Jadi kekalkan jarak selamat.


Pecutan dan Kelajuan

Memecut dengan tujuan mendapatkan kelajuan maksimum untuk keadaan tertentu bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan di atas jalanraya. Dan ia tidak patut dilakukan di atas jalanraya atas faktor keselamatan. Artikel seterusnya hanyalah untuk tujuan kefahaman anda.


Untuk memecut dalam kelajuan maksimum, anda perlu mengorbankan keselesaan dan penjagaan kereta anda. Bagi kereta dengan transmisi automatik, memecut dengan maksimum mungkin perkara mudah. Anda hanya perlu menekan pedal dan terus memecut. Ini adalah untuk memecut di jalan lurus.

Bagi kenderaan dengan transmisi manual, memecut dengan maksimum memerlukan kefahaman yang tinggi dalam enjin anda. Sebelum melepaskan clutch untuk memecut, anda perlu menekan pedal minyak dan meletakkan RPM anda di tahap optimum di mana 'Powerband' anda di tahap optimum. Ini juga bergantung kepada jenis pacuan anda, samada pacuan tayar hadapan, belakang atau AWD.

Pacuan hadapan FF, cenderung untuk melakukan 'wheel spin" di mana tayar hadapan berputar tetapi kenderaan dalam keadaan statik. Jika anda terlebih melepaskan kuasa dari enjin anda, anda akan kehilangan geseran dan sukar melakukan pecutan. Jika terlalu kurang, anda menghadapi masalah untuk memecut dengan kadar maksimum.

Pacuan belakang, FR, MR, RR, agak sukar untuk mendapatkan 'wheel spin' berbanding FF, tetapi tidak mustahil. Dalam perlumbaan, kereta jenis ini lebih lambat memecut tetapi agak sukar melakukan kesilapan semasa memecut.

AWD pula menggerakkan keempat-empat tayarnya, anda boleh meletakkan RPM anda di mana saja kerana pacuan jenis ini baik ketika memecut.


Memecut pada selekoh memerlukan fokus yang tinggi. Dalam kelajuan tinggi pada selekoh, tayar akan hilang geseran akibat inersia yang tinggi. Setiap kali anda memecut di selekoh, kriteria seperti di bawah harus dikenalpasti :

- Bentuk kereta
panjang atau pendek, ini mempengaruhi kestabilan kereta anda. Kereta yang tinggi cenderung untuk terbalik, kereta yang rendah cenderung untuk hilang geseran dengan jalanraya. Kereta yang pendek mudah hilang geseran pada selekoh panjang ketika memecut, kereta yang panjang mudah hilang kawalan ketika memecut pada selekoh pendek.


-Sistem Suspension
Keras atau lembut, terlalu lembut akan membuatkan kereta anda cenderung untuk terbalik atau menerima g-force dan body roll yang berlebihan. Terlalu keras akan membawa kepada kehilangan geseran di atas jalan.


-Kuasa enjin
Terlalu kuat menyukarkan anda untuk mengawalnya, terlalu kurang akan menyebabkan ia tidak mampu menarik anda ke jalan kembali. Turbo lag akan mengejutkan kereta. Pedal control sangat penting dalam pengawalan kuasa enjin anda. Begitu juga dengan penggunaan gear. Selain kestabilan kereta, di sini skill anda akan diuji sepenuhnya.


-Tayar dan brek
Geseran bergantung pada tayar dan nyahgeseran bergantung pada brek anda. Kedua-dua ini saling berhubung. Pastikan anda kenali tayar dan brek anda.


Jika dilihat pada artikel ini, ia banyak berkait dengan artikel sebelum2 ini. Sila rujuk kembali artikel lain untuk memahami artikel seterusnya
bersambung....

Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Sunday, February 14, 2010

MCU-01 Keselamatan di Jalanraya




Benda yang paling bosan untuk dibincangkan! Ya, ramai akan menjawab, "aku tau la nak jaga diri aku", dan ade pulak yang menyampuk, "skema la siot ko ni!" dan ade yang berbunyi, "ape safety? takde feel nanti!"

Kesemua ayat di atas biasanya tehasil apabila seseorang itu memprotes tentang keselamatan di jalanraya. Mungkin agak bosan mengikut peraturan yang orang lain telah tetapkan. Tapi bagaimana dengan peraturan sendiri? Adakah anda akan melanggar peraturan sendiri? Peraturan yang anda tetapkan? Janji anda dengan diri sendiri? Mungkin ya, tapi peratusannya agak kurang!


Bagaimana anda boleh membuat peraturan sendiri di jalanraya dan selamat?
Jika anda tertanya soalan ini, anda seorang yg bijak, tapi tak cukup bijak lagi. Kita tahu, setiap peraturan sendiri akan berbunyi seperti, "AKU PUNYE SUKE LA!". Dan peraturan ini biasanya dibuat oleh orang yang tidak tahu menahu selok belok jalanraya, yakni orang yang baru dan tidak berpengalaman dalam pemanduan.

"Saya dah memandu lebih 10 tahun dan masih hidup tanpa sebarang peraturan."
Ini pula satu statement yg akan muncul apabila seorang itu bodoh sombong. Orang-orang begini patut diberi satu jemputan khas ke Litar Sepang dan belumba dengan pelumba-pelumba muda yang profesional supaya orang seperti ini akan terfikir, apa yang telah beliau buat selama 10 tahun memandu!


Berbalik kepada persoalan tadi, Bagaimana untuk menetapkan peraturan sendiri di atas jalanraya dan peraturan itu selamat?
Peraturan ini boleh menyelamatkan anda apabila anda telah mencapai kematangan dalam pemanduan. Jadi bagaimana itu boleh terjadi? Mungkin dengan berada dalam situasi yang bahaya dan cemas, anda boleh mempelajari sesuatu.


Mempelajari sesuatu yang bahaya tetapi tidak bahaya?
Ketika anda mula belajar memandu di sekolah memandu, perbuatan anda itu adalah sangat bahaya memandangkan anda tidak tahu apa-apa mengenai kenderaan yang anda pandu. Tetapi proses pembelajaran itu membuatkan anda boleh memandu dan keluar dari zon bahaya. Begitulah yang perlu anda pelajari berikutnya, kini anda boleh memandu tetapi anda belum tentu mahir memandu dan belum tentu mahir menggunakan jalanraya. Belajar untuk mahir memandu memerlukan seseorang yang lebih mahir dan memahami setiap kenderaan dan selok belok jalan untuk membimbing anda. Di sini, jumlah jam yang anda perlu untuk mahir bukan lagi ukuran, tetapi kesedaran anda dengan hal sekeliling anda.






Proses pembelajaran untuk mahir.
Anda telah mendapat lesen kenderaan, Anda tahu ketika anda masuk ke dalam kenderaan anda, anda perlu memperhatikan cermin pandang belakang, cermin sisi dan kedudukan memandu anda. Adakah anda sentiasa mempraktikkannya? Jika tidak, anda belum mahir lagi untuk memandu! Seorang pemandu mahir akan berasa tidak selesa apabila tidak dapat melihat belakang, dan sisi kenderaan mereka, juga kedudukan yang tidak selesa mampu membuatkan seseorang yang mahir itu gagal memandu. Ia seperti mereka hilang satu pancaindera mereka.
Begitu juga tali pinggang keledar, walaupun seorang pemandu professional, mereka akan sentiasa mendisiplinkan diri untuk memakai tali pinggang keledar, tidak kira di atas litar atau jalanraya, memandu atau tidak, mereka tahu bahaya sentiasa mengejar mereka kerana mereka sering terlepas dari bahaya. Anda yang belum berdepan dengan bahaya mungkin memandang remeh kepada bahaya tersebut. Tetapi seorang pemandu yang mahir, cukup berwaspada dengan bahaya, kerana itu musuh utama mereka yang bakal membawa mereka keluar dari panggilan pemandu mahir!



Mungkin gambaran di atas kurang selesa dilihat oleh sesetengah pihak. Mungkin ada yang tidak setuju dengan gambar di atas! Tapi mungkin ada yang suka melihat. Tetapi gadis di atas memberikan satu mesej yang sangat jelas! Ketika di dalam kenderaan, Tali pinggang keledar lebih penting dari baju anda! Ya, hanya jika anda memperhatikan gambar di atas dengan lebih positif.


Kini anda telah memperbetulkan panca indera anda, Iaitu cermin sisi dan cermin pandang belakang. Anda juga telah memakai tali pinggang keledar kerana anda terbayangkan gambar gadis di atas tadi. Anda mahu memulakan perjalanan dengan menghidupkan enjin? Mungkin anda mahu memerikan tekanan tayar anda. Tayar yang kurang tekanan akan membahayakan nyawa anda, ia juga akan membuat kereta anda meminta lebih petrol. Jika tekanan angin cukup baik, pastikan pintu kereta terkunci. Sebelum memulakan perjalana, ambil masa seminit untuk selepas menghidupkan kereta anda untuk memberi masa untuk minyak enjin anda melincinkan setiap permukaan enjin anda. Pastikan anda turunkan brek tangan dan mulakan perjalanan dengan berhati, Jangan terus memecut kerana mungkin ada kucing di tayar kereta anda yang belum bersedia untuk beredar atau mungkin ada anak jiran anda sedang bermain di hadapan kereta anda.


Kini anda memandu dengan cukup berhati-hati, anda sering perhatikan cermin sisi dan cermin pandang belakang. Di simpang, walaupun anda tidak membelik ke mana-mana simpang, pastukan anda memperlahankan kereta anda. Seringkali kita lihat jika di simpang, kereta yang akan bergerak terus akan menekan pedal memecut untuk mengelakkan kereta di simpang membelok. Alasan mereka? Mereka membayar cukai jalan, jadi jalan itu adalah milik mereka! Adakah anda seseorang yang tidak bertamadun seperti ini? Jika ya, sila ikut perangai mereka dan nikmatilah sumpah seranah dari orang yg labih bertamadun. Peduli ape kan? Bukan jadi ape pun.

Untuk mereka yang bertamadun, disarankan untuk memperlahankan kenderaan terlebih dahulu, mana la tau ade budak berlari ke, bola tercampak ke, walaupun anda memiliki brek dengan 4pot caliper dan ceramic disc brake, dan kereta anda berharga 1 juta ringgit, anda tidak mahu berada dalam situasi yang terkejut kerana anda mahu kelihatan profesional. Lagipun oleh kerana motivasi anda tinggi, anda tidak akan terlewat ke mana-mana tempat kerana anda bangun awal dan mempunyai perangkaan masa yang baik dan tepat.

Begitu juga di jalan kecil di kawasan perumahan, anda tidak perlu laju kerana walaupun di situ tiada papan tanda lembu melintas, mungkin terdapat kucing atau anjing melintas. Dan mungkin terdapat anak-anak kecil yang baru selesai melukis seekor lembu dan berlari ke arah bapanya untuk melintas tanpa memandang ke kiri dan ke kanan. Memotong di jalan seperti ini adalah sangat berbahaya, anda tidak mampu melihat apa yang terjadi disebalik kereta di hadapan anda. Kesabaran dan disiplin sangat penting di jalan ini. Anda mungkin lebih mudah tercabar di jalan seperti ini selain jalan di Genting Highland.

Lampu hijau di hadapan? 100meter dari anda? Nampaknya anda tidak memecut walaupun anda memiliki 300 kuasa kuda dengan kereta anda. Ini mungkin kerana anda sedang menghantar taufu dan tidak mahu memecut secara tiba-tiba dan merosakkan taufu anda. Anda terus memandu seperti biasa dan bersedia jika lampu bertukar merah kerana anda tidak mahu membrek secara mengejut dan merosakkan taufu anda. Tidak seperti kereta di sebelah yang tidak laju cuba memecut untuk mendapatkan lampu hijau dan akhirnya terpaksa melakukan brek mengejut sehingga hampir hilang kawalan di hadapan lampu yang bertukar merah di mana terdapat lori minyak sedang melintas dari arah lain selepas lampu itu bertukar merah. Anda hanya menggeleng kepala melihat telatah pemandu berkenaan.


Kini langit mendung, hujan mula turun, anda memperlahankan kereta anda walaupun tayar anda berharga RM400 sebiji dan berjenama Bridgestone. Ini kerana anda tahu suhu yang akan bertukar apabila tanah yang kering diselaputi cecair dan waktu itu suhu tayar tidak stabil dan akan membuatkan ia hilang kawalan. Anda cukup tenang pada waktu hujan, kerana cermin hadapan anda sangat jelas, ia dilindungi oleh cecair yang menghalang air melekat pada cermin hadapan anda dan anda sering memeriksa wiper anda. Anda juga berhati-hati dengan lopak-lopak air kerana anda tahu walaupun sebuah kereta dilengkapi dengan sistem AWD, Traction Control, Vehicle Stability Control dan Limited slip differential juga akan terbabas akibat lopak air.


Keselamatan jalanraya bergantung pada anda. Adakah anda memiliki kemahiran yang cukup untuk memandu? Pastikan anda sentiasa melindungi nyawa anda dan orang lain di samping menyelamatkan duit poket anda dan orang lain.


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Friday, February 12, 2010

MAD-02 Pedal Control



Gambar di atas menunjukkan set pedal untuk sebuah kenderaan dengan transmisi manual. Dari kanan adalah pedal memcut (pedal minyak/accelerator pedal), di bahagian tengah adalah pedal brek diikuti pedal clutch. Di hujung bahagian kiri adalah left foot rest, bukannya pedal yang boleh ditekan-tekan tetapi ia membantu merehatkan kaki kiri anda terutama jika anda terperangkap dalam kesesakan jalanraya dan anda menggunakan clutch yang berharga RM2000 ringgit yang memerlukan kaki yang agak kuat untuk menekan clutch itu. Malangnya anda seorang yg pemalas dan tak terurus yang tidak terfikir untuk berada di gym untuk menguatkan kaki anda dan kerana itu kaki kiri anda tidak cukup kuat untuk menahan clutch pedal anda dan anda memerlukan left foot rest ini.


"Pedal control" atau pengawalan pedal adalah teknik asas yang perlu anda fahami sebelum berlumba atau melakukan sesuatu yang melucukan di atas jalanraya. Sudah tentu jika anda melakukan aksi yang memberansangkan, orang ramai akan kagum tetapi jika anda kelihatan seperti badut di atas jalan, anda akan diketawakan oleh beberapa orang polis sebelum menyaman anda. Bekerja di atas jalanraya memang memenatkan bagi anggota polis yang menjalankan tugas, tetapi orang seperti anda adalah hiburan kepada mereka.


Untuk kenderaan jenis baru, pedal clutch jarang ditemui. Ini kerana kenderaan jenis terbaru menggunakan transmisi automatik, atau CVT, atau mungkin Dual Clutch Transmission atau mungkin ia bukan kereta yang dihasilkan untuk digunakan di jalanraya dan menggunakan transmisi "sequential dogbox". Sebelum memulakan latihan anda, rujuk manual kereta anda dan ketahui jenis transmisi anda, dan jumlah gear. bagi transmisi selain CVT, perhatikan kelajuan maksimum yang boleh dicapai oleh setiap gear anda. Contoh, gear 1 kereta anda boleh mencapai 50kmj pada "redline" 6000rpm

Perkara ini boleh mengelakkan anda mengasari enjin dan gearbox anda dengan persefahaman yang kukuh. Hubungan antara kenderaan anda perlulah serasi sebelum melakukan aksi-aksi berbahaya atau kelakar di atas jalanraya. Tanpa persefahaman antara kereta dan anda, fantasi tak mungkin akan menjadi realiti sebaliknya membawa anda ke dalam mimpi ngeri!


MANUAL PEDAL CONTROL

Pedal control untuk kereta jenis manual adalah lebih sukar. Seseorang itu perlu tangkas dalam membuat pilihan, kerjasama antara tangan, kaki kiri dan kanan sangat penting. Dalam halaju tinggi, sebarang kesilapan hanya akan memperlahankan kereta anda atau membawa anda dalam bahaya.

Pedal control jalan lurus
Untuk mendapatkan sesuatu yang kita panggil "perfect launch" bukan sesuatu yang mudah. Terlebih kuasa akan mengalami "wheel spin" yang membuatkan anda kehilangan beberapa mili saat. 10 mili saat sangat berharga dalam "launching". Ia penentu anda di depan atau belakang. Enjin dengan torque tinggi cenderung untuk melakukan "wheel spin". Jika torque enjin anda sangat besar, elakkan untuk meletakkan RPM anda terlalu tinggi, cukup sekadar pada RPM 1500 atau 2000 sahaja bergantung pada prestasi tayar anda. Biasanya enjin jenis ini akan memulakan launch dengan kelajuan biasa dan setelah mencapai RPM tertentu barulah pemandu akan menekan pedal ke tahap maksimum. Dengan meletakkan timing yang tinggi mungkin perkara baik untuk kereta jenis ini. Tetapi ia semua bergantung pada spesifikasi enjin. Bincang dengan mekanik anda.

Untuk enjin high-end di mana RPM tinggi diperlukan, Jika anda menggunakan "high profile camshaft" dengan degree yang tinggi, Rev yang tinggi diperlukan untuk menghasilkan "perfect launch". Dengan enjin yang biasa, kadar RPM 3000-4000 sudah mencukupi. "wheel spin" yang banyak bukan menunjukkan enjin anda kuat sebaliknya kefahaman anda yang sangat cetek.


Selepas anda selesai dengan "perfect launch" anda, kini anda berhadapan dengan "perfect shift" untuk setiap gear anda. Deria keenam anda semasa memandu perlu dihidupkan. Di sinilah persefahaman antara kereta anda dan diri anda berfungsi sepenuhnya. Anda boleh memahami kuasa puncak enjin anda dengan memandu kereta anda dengan satu gear. Misalnya pada gear 2, anda menekan pedal dengan satu sentuhan, katakan 50% sahaja pedal ditekan, dan kereta anda semakin laju pada RPM 4000 dan kembali hilang kuasa pada RPM6000. Ini bermakna kuasa kereta anda berada pada RPM4000 hingga 6000, tukar gear anda perlu menukar gear dengan cepat pada RPM6000 dan akan menghasilkan "perfect shift".

Setiap kali anda menukar gear, anda tidak mempunyai masa untuk melihat meter anda, dan mungkin dalam keadaan tertentu anda perlu menukar gear dengan RPM tambahan seperti ketika mendaki bukit. Di sini deria keenam anda sangat-sangat diperlukan.

Downshift atau menukar gear ke bawah juga memerlukan anda teknik baru dipanggil "double clutching". Apabila anda menukar gear ke bawah, gerigi akan menghalang anda untuk masuk dengan lancar, apa yang perlu anda lakukan di sini adalah dengan menggerakkan gear berkenaan. Katakan anda dalam gear 4 ke gear 3.
1.Tekan clutch anda
2. masukkan ke gear Neutral
3. lepaskan clutch
4. tekan pedal minyak untuk menaikkan RPM kereta anda
5. lepaskan pedal minyak dan dalam masa yang sama tekan pedal clutch
6.masukkan gear 3 dan lepaskan clutch.

Semua proses di atas sepatutnya berlaku beberapa saat sahaja. Kecekapan kaki dan tangan anda diuji di sini.


HEEL and TOE
Tumit dan jari kaki, teknik digunakan oleh kaki kanan anda di mana ibu jari akan menekan brek dan tumit akan menekan pedal minyak. Teknik ini digunakan ketika downshift ketika anda menggunakan teknik 'double clutching'. Semasa proses double clutching, anda mungkin perlu menekan brek untuk memperlahankan kereta, dalam masa yang sama anda perlu menekan minyak untuk membenarkan gear bergerak ketika anda berada dalam gear neutral. Jadi proses mungkin begini:

1. brek ditekan oleh ibu jari kaki kanan, clutch ditekan kaki kiri
2. brek masih di ditekan kaki kanan, clutch ditekan kaki kiri dan gear neutral dimasukkan dan clutch dilepaskan kaki kiri
3. brek ditekan kaki ibu jari kaki kanan, tumit kanan menekan pedal minyak
4. brek masih ditekan ibu jari kaki kanan, tumit kanan dilepaskan dan kaki kiri, gear dimasukkan
5. clutch dilepaskan kaki kiri, brek dilepaskan ibu jari kaki kanan dan kaki kanan kembali ke pedal minyak

Pedal control di selekoh.
Di selekoh dalam keadaan laju, pedal control sangat penting selain keadaan kereta anda dan racing line anda. Tanpa pedal control yang betul, pengalihan beban dan penghantaran kuasa tidak akan berlaku. Setiap kali waktu selekoh, ketahui bila untuk melepas pedal minyak dan menekannya. Perbuatan ini akan memberi kuasa kejutan kepada kereta, dan beban boleh dipindahkan dengan teknik ini. Oversteer atau understeer boleh dikawal dengan teknik ini. Sekali lagi deria keenam anda akan digunakan.


Begitu juga pengawalan pedal brek di selekoh. Teknik "human ABS" perlu dipelajari. Jika anda tersilap membuat andaian di selekoh, menekan brek secara mengejut adalah bahaya dan boleh membuat kereta anda hilang kawalan. Teknik human ABS berfungsi sama seperti ABS, bezanya ia lebih efektif dari sistem ABS kerana ia cuma berfungsi waktu anda memerlukan dan dikawal oleh anda sendiri. Semasa dalam keadaan panik, mungkin anda terlupa untuk menggunakan tekni ini. Jadi setiap kali anda menekan brek, biasakan dengan penggunaan teknik ini:

1.Tekan brek dalam 50% sehingga anda merasakan brek sedang mencengkam disc anda
2. Tekan brek lebih dalam, mungkin 80% hingga 100% bergantung pada kelajuan
3. Lepaskan brek ke 50% seperti no.1 dan ulangi langkah 2 dan 1 berulang kali

Fahami bagaimana untuk menggunakan teknik ini. Setiap keadaan akan memerlukan daya yang berbeza dan kekerapan yang berbeza.


Left foot braking
Teknik yang menggunakan kaki kiri untuk menekan brek. Kaki kiri anda perlu dihidupkan untuk menekan brek secara lembut. Kaki kiri yang tidak dilatih akan menyebabkan anda menekan brek secara mengejut. Teknik ini digunakan untuk mengambil selekoh yang laju untuk mengelakkan kehilangan kuasa.

Untuk kereta jenis FR,MR,RR, teknik ini akan membuang bahagian belakang kereta ke tepi kerana tayar depan akan dikunci dan tayar belakang masih berpusing. Teknik heel and toe juga boleh digunakan untuk tujuan ini.



Pedal control untuk transmisi automatik.

bersambung.....


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Wednesday, February 10, 2010

MBT-01 Jenis Enjin

Gambar di atas menunjukkan salah satu jenis enjin. Ia adalah sebuah enjin carian yang terkenal. Tapi jangan salah sangka! Ini bukanlah jenis enjin yang kita akan bincangkan dalam topik ini. Gambar di atas lansung tiada kena-mengena dengan topik ini. Hanya sekadar hiasan. Kita akan membincangkan enjin jenis "internal combustion" dan bukan enjin carian seperti di atas kerana ia tidak mampu menggerakkan kereta anda.



Single cylinder engine
Biasa terdapat pada motorsikal berkapasiti kecil. Mempunyai satu block dan satu piston. Biasanya menggunakan "air cool system" iaitu penyejukan oleh angin luar. Terdapat juga dalam "liquid cool" yang menggunakan radiator. Ia mudah diselengara dan biasanya menggunakan sistem OHC (overhead camshaft) di mana camshaft terletak di atas enjin. Enjin ini sangat ringan dan mudah diselenggara.




V2 engine
Enjin jenis 2 silinder dan 2 piston berbentuk V, setiap satu block mempunyai intake dan outlet masing-masing. Kedua-dua piston dihubungkan dengan crankshaft di bawah dan disambungkan pada gearbox. Bagi yang menggunakan sistem karburator, ia sangat sukar di 'tune' kerana setiap ruang akan mempunyai angin yang berbeza. Kos untuk modifikasi enjin jenis ini agak mahal kerana ia mempunyai 2 "cylinder head" bermakna 2 camshaft yang berbeza.



INLINE ENGINE
Enjin yang biasa digunakan untuk semua jenis kereta, mempunyai 3 hingga 6 silinder. Enjin jenis ini lebih menjimatkan kos dan mudah dihasilkan berbanding enjin jenis lain. Ia juga mudah diselenggara dan mudah diubahsuai.



V engine
Enjin dengan bentuk V, mempunyai 2 block berasingan. Terdiri dari 2 hingga 12 silinder. Enjin jenis ini mampu menjimatkan ruang dalam engine bay kereta anda kerana ia tidak memanjang.



V engine (Volkswagen design)
Ia mempunyai konsep seperti V engine tetapi tidak block tidak berpisah. Ia masih menggunakan satu block dan ini lebih menjimatkan ruang dalam engine bay anda.



Boxer/flat engine
Konsep yang sama seperti V engine tetapi ia tidak menegak, ia mendatar. Enjin jenis ini kurang rintangan graviti dan lebih lancar. Biasanya terdapat dalam 4 ke 6 silinder dan digunakan pada kereta seperti Subaru Impreza, Subaru Legacy, dan Porche Boxter.



W engine
Menggabungkan kedua2 konsep V engine. V engine jenis volkswagen dan V engine biasa. Enjin jenis ini mampu memuatkan 12 hingga 16 silinder tanpa menggunakan ruang yang banyak. Enjin w16 mempunyai 16 silinder terdapat dalam Buggati Veyron.



Rotary/wankle engine
Engine yang tidak menggunakan piston. Enjin jenis ini mampu memberi kasa kuda yang tinggi dengan kapasiti yang kecil. Ia menggunakan segi tiga yang berputar untuk melakukan proses sedutan, mampatan, letupan dan membuang. Sebuah rotary engine mempunyai 3 ruang untuk proses pembakaran. Enjin jenis ini terdapat dalam kereta Mazda RX-7 dan Maxda RX-8'




Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

MCU-01 Jenis 'body style' kereta

img:ggpht.com

Gambar di atas memperlihatkan sebuah kereta Toyota Supra dengan body style coupe. Tapi oleh kerana body style bahagian hadapan kereta tersebut lebih menarik dari body style belakangnya, jurukamera gagal memperlihatkan body style coupenya.

Jadi apa itu body style atau body type? Adakah perbezaan antara semua kereta beroda empat ini? Mari kita cuba memperlihatkan body-body yang mempunyai style tersendiri!





Img:carguru.com

SEDAN
Kita mulakan dengan jenis "sedan". Jenis ini adalah yang paling biasa digunakan dan sesuai untuk sebuah kereta keluarga. Ia mempunyai 5 atau 4 tempat duduk dan boot belakang yang besar. Biasanya ia datang denga 4 atau 2 pintu.




HATCHBACK
Dikenali dengan nama "kereta tanpa punggung". Ia tidak mempunyai boot yang panjang dan boot belakang dipanggil pintu. Ia biasanya mempunya 3 atau 5 pintu. 2 atau 4 pintu di tepi dan satu pintu dibelakang. Kereta jenis ini mempunyai aerodinamik yang lebih baik kerana bahagian belakangnya kurang berlaku pusaran angin. Sesuai untuk tujuan perlumbaan. Kereta jenis ini biasanya mempunyai boot yang kecil dan versi 3 pintu mempunyai tempat duduk belakang yang sempit.





COUPE
Kereta sedan yang dipendekkan. Belakang kereta ini lebih pendek dari bahagian depan dan mempunyai boot yang kecil. Biasa datang dengan 2 pintu atau jenis 2+2 seperti Mazda RX-8. Kelebihan kereta jenis ini adalah lebih ringan dan lincah dari sedan. Kebanyakan model kereta sport adalah jenis coupe.





CONVERTIBLE
Kereta dengan bumbung yang boleh dibuka dan ditutup. Biasanya bumbungnya lembut diperbuat dari PVC. Kereta jenis ini adalah untuk bersantai dan mendapatkan angin luar. Walaubagaimanapun kereta jenis ini lebih berat dari model sedan kerana ia terpaksa mengukuhkan struktur rangkanya dengan menambah lebih banyak besi untuk membuang bumbung kereta tersebut.


SPYDER/ROADSTER
Sama seperti convertible, tetapi spyder/roadster biasa datang dengan 2 tempat duduk dan mempunyai enjin di bahagian tengah kereta tersebut.





HARDTOP CONVERTIBLE
Seperti convertible, bumbungnya boleh dibuka dan ditutup, tetapi bumbung ini jenis keras dan tidak menggunakan kain jenis PVC. Ianya besi dan plastik.




STATION WAGON/ESTATE
Jika coupe adalah model sedan dipendekkan, wagon atau estate adalah sedan yang dipanjangkan. Model ini mempunyai rupa bentuk yang sama dari depan hingga ke bahagian tengah tetapi bahagian belakang dipanjangkan dan boot telah diperbesarkan untuk membawa lebih banyak barang.




SUV
"Sport Utility Vehicle" atau SUV adalah kereta jenis tinggi dan biasanya mempunyai torque yang tinggi. Ia berfungsi di atas jalanraya dan jalan yang tidak bertar. Oleh kerana ia tinggi dan berkuasa, ia sering dibawa untuk merentas hutan atau padang pasir.



MPV
"Multi Purpose Vehicle" Adalah sebuah kereta dengan tempat duduk yang banyak dan selesa. Bilangan tempat duduk biasanya boleh memuatkan 6 hingga 11 orang. Kebanyakan MPV sekarang dilengkapi dengan sistem hawa dingin bahagian depan dan belakang serta screen lcd untuk keselesaan penumpang.



PICKUP TRUCK
Tujuan untuk membawa barang kasar seperti besi dan batu. Berfungsi seperti SUV tinggi dan lasak boleh digunakan untuk membawa penumpang di jalanraya dan diluar jalan tar. Bezanya cuma ia mempunyai ruang yang lebih besar di belakang untuk membawa barang yang kasar.



Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Tuesday, February 9, 2010

MBT-01 Supercharged!




Gambar di atas bukanla karakter Wall-E seperti anda lihat di wayang. Ia sebuah "supercharger" yang berdiri teguh di atas sebuah enjin.

"supercharger" adalah satu lagi induksi paksaan "forced induction" selain turbocharger. Berbeza dengan Turbocharger, Supercharger digerakkan oleh tali sawat (belting) yang dipacukan oleh enjin kereta anda. Sepertimana power steering, aircond compresser digerakkan, begitulah supercharger digerakkan.

Supercharger untuk kereta dicipta di Amerika pada tahun 1900 oleh Francis root dengan nama root type supercharger. Ia mula diperkenalkan di Berlin pada 1921 untuk sebuah kereta Mercedes.

Supercharger terkenal di Amerika kerana ia memberi "torque" yang tinggi dan tidak memerlukan rev yang tinggi. Hampir kesemua kereta di Amerika mempunyai torque yang tinggi dan jenis "low end" enjin di mata enjin ini tidak mempunyai rev yang tinggi. Biasanya enjin jenis ini mampu mencapai 4000-5000rpm sahaja. Supercharger amat sesuai dengan enjin ini kerana ia memberi kuasa seawal 1000rpm berbanding turbocharger yang perlu dicas oleh angin ekzos dan memberi kuasa diatas 2000RPM.

Kebaikan supercharger:
Tiada lag seperti turbocharger
Kuasa diperolehi seawal 1000RPM tanpa perlu rev yang tinggi
Penjimatan minyak pada rev yang rendah


Keburukan supercharger:
Tidak sesuai untuk "high revving engine"
Enjin terpaksa bekerja keras untuk memutar supercharger pada rev tinggi, bermakna pada rev tinggi penggunaan petrol meningkat.


Super turbo adalah gabungan supercharger dan turbocharger.Pada rev yang rendah, supercharger akan berfungsi memberi uadara yang cukup untuk sebuah enjin low compression untuk bergerak tanpa sebarang lag. Pada rev tertentu pula elektronik akan melepaskan supercharger dan turbocharger mula mengambil alih sistem pernafasan enjin berkenaan. Mengapa tidak menggunakan kedua-duanya serentak? Supercharger lebih berkesan pada rev rendah manakala turbocharger lebih berkesan pada rev tinggi.




Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

MCU-01 Kestabilan kenderaan




Gambar di atas menunjukkan sebuah kereta yang sedang meluncur laju tanpa menggunakan keempat-empat tayarnya. Ya, anda pun mampu berbuat demikian dan perbuatan di atas sering kita lihat terutama apabila menjelang musim perayaan. Tetapi anda dinasihati supaya tidak meniru aksi di atas dengan menggunakan kereta Proton atau Perodua anda. Untuk yang tidak menggunakan kereta tempatan dan degil utk mencuba aksi di atas, sila pakai tali pinggang keledar anda.


Gaya di atas hanya boleh dilakukan ketika sebuah kereta itu hilang keseimbangannya dan pemandu hilang pertimbangan. Keseimbangan sebuah kereta terletak pada pusat graviti kereta tersebut manakala pertimbangan manusia tidak terletak pada pusat mereka sebaliknya pada otak masing-masing.


Pusat graviti adalah tempat di mana kesemua beban berkumpul untuk sesuatu jirim. Kereta misalnya adalah sebuah objek berbentuk empat segi jika dilihat dari bawah dan sepatutnya pusat graviti tertumpu pada bahagian tengah kereta tersebut. Pusat graviti sebuah kereta boleh berubah mengikut bentuk kereta berkenaan atau kedudukan beban seperti penumpang, pemandu, kedudukan tayar, berat enjin dan kuasa enjin.

Perkara yang paling penting dalam menentukan pusat graviti sesebuah kereta adalah ketinggiannya dan pembahagian berat di hadapan, belakang, kiri dan kanan. Jika berat sama rata, pusat graviti akan tertumpu di bahagian tengah kereta tersebut dan menyukarkan kereta tersebut untuk hilang kawalan.

Selepas pusat graviti kereta anda dikenalpasti, dan ianya selamat untuk melakukan aksi yang tidak sepatutnya di jalanraya, keutuhan rangka kereta anda perlu diperiksa. Sebuah rangka yang kukuh mampu menjadi kestabilan yang tinggi. Jika rangka kurang kukuh, beban dan momentum boleh berpindah semasa proses inersia berlaku. Ini akan memberi g-force yang tinggi kepada bahagian yang menanggung beban tersebut dan menukar arah pusat graviti kereta anda. Contohnya semasa memecut, tanpa rangka yang kukuh, beban kereta anda akan bergerak kebelakang menjadikan pusat graviti anda juga berpindah ke belakang. Semasa memecut bahagian kereta anda lebih berat dari hadapan dan proses yang sebaliknya semasa brek dikenakan. Ketika mengambil selekoh juga beban akan bergerak ke arah bertentangan atau ke arah yang anda tuju bergantung kepada selekoh dan teknik pemanduan anda dan ini dinamakan "body roll". Teknik juga penting untuk mengabil selekoh bagi membolehkan anda mengawal pusat graviti kereta anda dan mengelakkan "body roll". Contohnya dalam sukan DRIFT, pemandu akan menghantar beban ke belakang keretanya untuk membuang bahagian belakang kereta ke tepi. Dan dalam sukan Rally, biasanya pemandu akan menghantar beban di bahagian belakang, depan dan terpaksa menahannya di tengah-tengah bergantung pada keadaan jalan dan selekoh.

Proses membuang bahagian belakang dipanggil "oversteer" dan proses membuang bahagian hadapan dipanggil "understeer". Kereta jenis FF (enjin hadapan pacuan hadapan) lebih cenderung untuk "understeer" dan kereta jenis FR (enjin hadapan pacuan belakang) lebih cenderung untuk "oversteer". Ini menjadikan kereta jenis FR lebih sesuai untuk suka DRIFT.

Anti roll bar, berfungsi untuk mengurangkan beban yang dihantar ke bahagian bertentangan semasa proses body roll. Anti roll bar terletak diantara tayar kiri dan kanan di bahagian depan dan belakang. "Strut bar" juga berkesan untuk mengurangkan body roll. Cara lain untuk mengukuhkan rangka kereta anda adalah dengan "spot weld" di mana rangka kereta anda akan di 'welding' di bahagan yang tertentu.

Sistem suspensi juga penting untuk menstabilkan kereta anda. Biasanya sistem suspensi yang keras mampu menjamin kestabilan yang tinggi kerana kurang pergerakan antara tayar dan rangka kereta anda. Semasa anda memecut atau brek, daya akan dikenakan pada sistem suspensi anda, sistem suspensi yang lembut akan cuma mengurangkan hentakan dan membuatkan anda selesa tetapi daya yang terkumpul akan menekan tayar anda dan rangka kereta anda menjadikan ianya dalam keadaan terapung dan memantul (bounce). Satu daya dari atas ke bawah dan bawah keatas akan berlaku dan berulang sehingga penyerap hentak (absorber) anda menyerap kesemua daya tadi.

Lain pula kisahnya jika ia berlaku di selekoh. Satu daya graviti akan menolak kereta ke kiri dan ke kanan dan menjadikan kereta anda hilang kawalan akibat satu daya yang tidak mampu ditafsir. Bayangkan anda sedang mengambil selekoh dan tiba-tiba satu daya menolak anda ke tepi dan dalam masa yg sama ke atas dan ke bawah. Anda mungkin tidak mampu manafsir daya tersebut melainkan anda pemandu profesional.

Namun sistem suspensi yang keras hanya berkesan di atas jalan yang rata. Untuk jalan beralun sistem suspensi anda bukan hanya perlu keras, tetapi ia perlu lembut untuk menyerap sebarang daya dari alunan jalan tersebut. Jadi di sini keras bukanlah penyelesaian di atas jalanraya melainkan anda berlumba di atas litar lumba. Sistem suspensi yang bagus akan menyerap hentakan dengan berkesan dan mengurangkan peralihan daya. Ia perlu keras tetapi tidak begitu keras dan ia perlu lembut tetapi tidak terlalu lembut. Jika terlalu keras ia akan menghantar daya ke tayar dan membuatkan tayar hilang geseran. Dan terlalu lembut membuatkan kereta anda memantul.

Ketinggian kereta juga memberi kesan yang besar, sistem suspensi yang rendah mampu memberi pusat graviti yang lebih baik. Begitu juga kedudukan tayar, adakah ianya tegak atau terkeluar?

Tayar, satu faktor penting dalam pemanduan. Tanpa tayar kereta tidak akan bergerak dan tanpa tayar, tiada geseran berlaku. Tayar yang baik akan memberi geseran yang sangat sempurna. Ketika memecut ia akan memastikan kereta bergerak ke hadapan. Tanpa geseran yang cukup tayar akan terapung (wheel spin) dan membuatkan kereta anda hilang kawalan semasa memecut. Ketika membrek juga tayar yg baik akan memberhentikan kereta dengan cepat. Teknik juga penting dalam membrek. Jika tayar anda terhenti secara tiba-tiba (lock) inersia kereta anda akan menolak kereta anda ke hadapan dan membuatkan ia hilang kawalan. Dengan sistem ABS, ia akan mengelakkan tayar anda berhenti secara tiba-tiba dan mengelakkan hilang kawalan. Jika kereta anda tidak dilengkapi ABS, anda boleh melatih kaki anda untuk berfungsi sebagai sistem ABS sepeti pelumba-pelumba profesional.

Dalam selekoh, apabila anda hilang geseran, daya graviti akan menolak anda ke tepi atau ke mana saja inersia anda berada. Ini akan membawa anda bercuti ke semak, gaung, tembok mahupun longkang. Tekanan angin dalam tayar juga penting untuk kestabilan kenderaan anda. Terlalu tinggi akan membahayakan anda ke selekoh, Terlalu kurang anda akan hilang kawalan. Jadi apabila anda memilih tayar, pastikan ianya cukup selamat untuk membawa anda ke destinasi.

Teknik dan pengalaman cukup penting dalam memahami kestabilan kereta. Anda boleh mempelajarinya di atas litar dan elakkan di atas jalanraya. Anda mampu mengubah jumlah kemalangan jika anda mampu mengawal kereta anda.


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Sunday, February 7, 2010

MAD-01 Pemanduan yang selamat

"Ape la kete depan ni lambat sangat..."
"tension aku, dahla aku dah lambat ni! nape teruk sgt ni... aku kene potong kete depan!"
*setelah berusaha keras memotong kereta depan*
"yes!! aku dpt potong dah! skang kene potong kete lagi satu pulak..."
"aku berjaya potong lagi... lepas ni ape pulak?"
*setelah sampai ke office*
"baru 8.25, sempat lagi aku ni, terer juga aku mencilok2 kat jalan tadi"
Dua minit berikutnya.....
"lan, laju awak drive td, habis kereta awak potong?"
"errr bos? mane tau ni?"
"awak potong kete saya td, pukul berapa awak sampai?"
"dua minit lepas bos"
"awak drive mcm tu baru dpt 2 minit depan sy? awak rasa berbaloi ke bahayakan org lain utk 2 minit? kalau dlm trek boleh la awak bangga dgn 2 minit tu, kalau atas jalanraya... tak guna pun, awak sampai lambat ke office 2 minit pun sy belum marah lagi!"





Situasi di atas mungkin pernah berlaku pada anda, anda lambat dan anda pun tak mampu mengawal sikap di atas jalan raya! Ape masalah anda di sini? di luar anda mungkin seorang pendiam, seorang yg tenang tapi bila memegang steering anda tak mampu mengawal emosi. Situasi ini kita boleh namakan, "panik di jalanraya"

Panik bukan bermaksud anda cemas, tetapi panik di sini anda hilang sesuatu ketika memegang steering kereta anda. Anda hilang fokus! ya, anda tidak mampu memfokus. Mungkin anda akan membidas, "saya cukup fokus di atas jalan! saya perhatikan setiap pergerakan kereta lain" tapi ini bukan fokus yg kita nak, fokus bermaksud kebolehan anda menentukan tujuan anda memandu. Bila anda memandu anda mungkin:

1. Mahu mencapai ke destinasi
2. Mahu mendapatkan 'feel' ketika memandu
3. Menghabiskan masa dengan kereta anda
4. Merasa lebih selesa untuk mencapai tempat tujuan anda


Tidak kira anda menghantar nenek anda ke sekolah, balik kampung, ke tempat kerja, memandu secara suka2, atau bersantai dgn kawan atau pasangan anda, keempat-empat perkara berikut mesti berkait melainkan anda memandu dengan tujuan berlumba di mana saya cadangkan ianya patut berada di atas trek, bukan jalanraya!

Anda memandu secara bahaya atau cuai, ini sudah melanggar fokus anda untuk mencapai ke destinasi! bila anda cuai dan bahaya, fokus anda utk mendapatkan feel juga sudah hancur! Melainkan anda memandu kereta Rally WRC yang bernilari 2juta USD yang hanya boleh mendapatkan 'feel' sewaktu memandu secara bahaya. Jika anda cuai dan memandu secara bahaya, anda tidak dapat menghabiskan masa dengan kereta anda, Ini kerana apabila anda cuai, anda mula memfokus kepada kwn anda, atau kerja anda, atau angan2 anda, atau radio dan lagu2 anda! Jadi anda telah curang dengan kereta anda sendiri! Jika anda memandu secaya bahaya, anda meletakkan kereta anda dalam bahaya di mana anda tidak menghabiskan masa dengan kereta anda tetapi anda cuba menghabiskan kereta anda! Jika anda memilih untuk memandu dari menaiki tren atau bas yg sesak, fokus anda di sini adalah utk mendapatkan keselesaan ke tempat tujuan. Adakah anda selesa jika anda tidak mampu mencapai fokus anda, memandu dengan selamat dan cuai?


Bila anda memandu, ingat! fokus anda bukan hanya di jalanraya, tapi terletak pada diri anda sendiri. Kekuatan diri anda untuk terus beraksi di atas jalanraya dan selamat tanpa sebarang kemungkinan. Tidak kira walaupun anda lambat ke kelas, anda dimarahi makcik anda, ataupun anda berada dalam scene 2012, fokus untuk selamat adalah lebih penting dari fokus anda melihat calar2 pada kereta sebelah!


Bila anda sudah mencapai fokus anda, di sini disiplin perlu diterapkan. Adakah anda sudah mendisiplinkan diri anda? TIDAK!! Anda tidak memakai tali pinggang keledar! Ya, di sini anda tidak mampu mendisiplinkan diri anda. Anda balik ke kampung 400km di hadapan dan memakai selipar jepun? Walaupun kereta anda buatan jepun, anda tidak perlu berbuat demikian! Lebih selamat jika memakai kasut. Pada waktu malam anda lupa membuka lampu? atau pada waktu hujan? memang satu masalah besar pada anda kerana tanpa disiplin, fokus anda kini hancur berkecai!

Seperti mana anda mendisiplinkan diri untuk kelihatan cantik atau bergaya, begitulah anda perlu terapkan ketika memandu. Dan seperti mana anda mendisiplinkan diri untuk menjaga tingkah laku dan tutur anda, di situ juga anda perlu mendisiplinkan diri anda bila memegang steering. Ramai yang kata 'seatbelt" atau tali pinggang keledar tidak selesa dipakai. tapi jika ia kebiasaan, secara automatik anda akan menyarungnya sebelum memulakan perjalanan walaupun menghantar adik anda ke sekolah. Anda rasa cukup tidak selesa tanpa sentuhan seatbelt anda. Muka anda mungkin bernilai, lebih bernilai lagi nyawa anda. Tanpa seatbelt, jika anda terlanggar devider jalan, anda akan patah hidung atau kehilangan gigi. itu dengan hanya kelajuan 50kmj dan melanggar devider jalan yg setinggi 15cm. apa lagi jika anda melanggar kenderaan lain pada kelajuan 80kmj? Adakah nyawa anda murah? atau anda memang murah? fikirkan kembali! Jika disiplin anda tinggi, harga diri anda pasti tinggi.

Disiplin anda bukan saja mampu menyelamatkan nyawa anda, ia mampu menyelamatkan poket anda apabla kurang kerosakan anda pada kereta anda. Jika anda tidak memadu terlalu rapat dengan kereta hadapan, anda kurang menggunakan brek dan menekan pedal memecut dengan kerap. dan ini akan menyelamatkan brek, tayar, drive shaft, gearbox, dan enjin anda sekaligus hanya dengan perbuatan mudah ini! Pernahkah anda terfikir perbuatan seperti ini mampu mengurangkan kerosakan pada parts2 berkenaan? tentu tidak kerana anda memang taktau ape2! kalau anda tahu anda tak buat! betul tak?

Pada keadaan pegun atau mungkin anda sedang memberhentikan kereta anda, disiplinkan diri anda untuk menggerakkan kereta anda dengan perlahan2. Bukan terlalu perlahan, tapi dengan lebih lembut. Jangan terus menekan pedal anda dengan kuat untuk menggerakkan kereta anda. Tetapi jika anda dalam Sepang Drag Battle, anda boleh berbuat demikian dan anda mungkin akan kalah! Bila anda menggerakkan kereta anda perlahan2 tanpa memerlukan RPM yang tinggi, sehingga ia mencapai kelajuan optimum di atas jalanraya, anda tidak mengejutkan enjin anda utk bergerak. Cuba anda dalam keadaan duduk dan dipaksa berlari secara tiba2, anda juga akan mengalami sakit2 sendi. Tayar anda akan cepat haus, drive shaft anda juga tidak tahan lama, dan penumpang, tidak berasa selesa. Ini juga akan melibatkan sistem suspensi anda dan mungkin mounting enjin, dan juga chasis kereta anda. Adakah anda lihat betapa tidak senonohnya anda dengan hanya berbuat demikian? bukan saja anda membahayakan orang sekeliling, tetapi membahayakan duit poket anda sendiri!


Selepas anda mempraktikkan fokus dan disiplin anda, anda perlukan komitmen untuk memastikan fokus dan disiplin anda sentiasa dipraktikkan. Komitmen yang tinggi dalam pemanduan dan penjagaan nyawa dan kereta anda akan membawa anda menjadi pemandu yang bertaraf tinggi. Bukan setakat berhemah. Pemandu profesional bukanlah berhemah sangat, mereka juga melanggar peraturan jalanraya dari segi halaju. tapi mereka ada fokus, disiplin dan komitmen yang tersendiri menjadikan mereka pemandu bertaraf tinggi!. Jika anda mampu meletakkan ketiga2 ini dalam diri anda, anda mungkin boleh memandu laju dengan teknik tertentu. Memandu laju dan berlumba adalah satu perkara yg lain. Jangan samakan diri anda di jalanraya seperti di litar lumba. Mungkin semasa memotong kenderaan lain anda akan menganggap kerete berkenaan musuh anda yg harus dipintas! itu adalah kesalahan anda jika tiada fokus, disiplin dan komitmen.

Teknik utk memandu lebih baik boleh dipelajari, mungkin di artikel seterusnya. Tapi walaupun anda mempunyai teknik yg baik, tiada guna tanpa fokus anda, disiplin dan komitmen anda! Anda mampu memandu secara selamat tanpa hilang gaya anda yang cool dengan ilmu yang tinggi!

Saturday, February 6, 2010

MBT-01 Variable valve timing

"ko pakai Honda ke?"
" Tak! bapak aku punye kete"
"Honda ape ni?"
" Honda stream name dia"
"ade vtec la! org ckp vtec laju kan? kete besar mcm ni laju?"
"laju jugak la..."
"gile la.... bapak ko pakai vtec do!"
"vtec tu ape?"
"v technology kot. dia pakai enjin V"


Perbualan pramatang di atas menunjukkan situasi di mana orang yang tak berapa tahu mengenai vtec bercerita berkenaan vtec. Untuk menjauhi perkara terkutuk seperti di atas mari kita kenali apa itu vtec.


VARIABLE VALVE TIMING AND LIFT ELECTRONIC CONTROL atau singkatannya Vtec adalah satu sistem untuk meningkankan efisyensi sebuah enjin.Biasanya ia dilengkapkap dengan enjin NA (naturally aspirated) ataupun enjin tanpa sebarang induksi paksaan (tanpa turbocharged atau supercharged).

Sejarah pada Honda vtec bermula pada tahun 1983 di mana enjin pertama Honda yang dilengkapi dengan sistem Vtec adalah motorsikal Honda CBR400F 400cc.

Walaubagaimana pun sistem Variable Valve timing telah lama diperkenalkan oleh Fiat, General Motor dan Alfa Romeo. apa yang membezakan sistem mereka dengan Honda Vtec adalah keupayaan Honda Vtec yang mampu mengasingkan kedua2 camshaft.

Kegunaan Camshaft adalah untuk mengawal injap campuran angin dan minyak keluar masuk. Jika campuran keluar masuk dengan perlahan dan dengan bukaan kecil, prestasi enjin akan terjejas. Tetapi mampu memberi penjimatan petrol. Ia biasa digunakan pada enjin jalanraya biasa. Manakala camshaft dengan lift yang tinggi, atau dipanggil racing cam, mempunyai bukaan yang luas dan agak lama dalam proses keluar masuk campuran. Ini akan meningkatkan prestasi dan mengakibatkan pembaziran petrol. Dan camshaft jenis ini hanya untuk tujuan perlumbaan kerana enjin tidak stabil pada RPM rendah.


Honda memperkenalkan sistem vtecnya yang mampu menukar kedua2 camshaft tadi pada waktu tertentu. pada low REV biasanya 0-4500rpm, enjin akan menggunakan camshaft biasa dan selepas rpm4500, satu kuasa hidraulik akan menolak camshaft yang yang lebih tinggi liftnya tadi menggantikan camshaft biasa. dengan ini pada RPM yang tinggi, enjin memberi prestasi yang lebih optimum dan mengurangkan kerosakan pada enjin, manakala jika anda memandu dengan lebih perlahan enjin tidak akan bergegar dapa saat idle dan lebih menjimatkan.


i-vtec pula adalah sejenis vtec yang bertujuan memberi lebih penjimatan kepada enjin tersebut. tidak seperti vtec biasa, fokusnya lebih kepada efisyensi dari kelajuan.


Selain Honda Vtec, Mitsubishi juga muncul dengan sistem MIVEC, BMW dengan sistem VANOS, Toyota dengan VVT-i dan VVTL-i dan DVVT-i, Subaru dengan AVCS dan AVLS, Proton dengan Campro CPS, Porche dengan Variocam dan variocam plus, Nissan dengan NVCT dan VVL, dan Volvo dengan CVVT.

setiap VVT sistem di atas mempunyai kelainan tersendiri untuk mendapatkan efisyensi yang terbaik.


vtec LEV (low emission vehicle) adalah sistem vtec yang bertujuan untuk mengurangkan pencemaran yang dihasilkan oleh enjin tersebut. Mengikut spesifikasi euro di mana ia hampir 0 karbon monoksida.

VTEC TYPE R
sejenis enjin yang memang khas untuk kelajuan. sebut saja type R, code enjinnya berlainan walaupun keretanya adalah sama. Dengan camshaft kedua yang lebih tinggi liftnya, ia benar2 dicipta untuk kelajuan. apabila vtec mula memacu kereta anda, anda boleh lupakan soal penjimatan minyak kerana ia akan membuat meter minyak anda turun seperti tanki anda bocor! tetapi kuasanya akan membuatkan anda lupa yang poket anda akan kosong!


MIVEC (Mitsubishi Innovative variable valve timing and lift electronic control) adalah pesaing vtec yang mempunyai teknologi hampir sama dengan vtec.


VVT-i (variable valve timing intelligent)
digunakan untuk enjin toyota, fungsi yang sama dengan vtec tetapi lebih difokuskan pada efisyensi seperti penjimatan minyak dan kuasa optimum seperti i-vtec.

VVTL-i (variable valve timing and lift intelligent)
terdapat hanya dalam kereta Toyota Celica. lebih kurang sama fungsi dengan vtec dan mivec. untuk kelajuan.

dual VVT-i
Continuously variable valve timing. Teknologi baru dari Toyota untuk efisyensi dan kelajuan. Tidak seperti sistem vtec dan mivec biasa. ia bukan sekadar mempunyai 2 jenis camshaft. tetapi mempunyai cam pulley yang boleh berubah darjah pusingan untuk menyesuaikan diri dengan penukaran keadaan supaya enjin lebih efisyen.



Neo VVL (Nissan Ecology Oriented Variable Valve Lift and Timing)
Teknologi dari Nissan untuk menyambut kehadiran vtec dan mivec.


Vanos (Variable Nockenwellen Steuerung)
bermaksud variable valve timing dalam bahasa German. memfokuskan efisyensi tetapi menggunakan teknologi yang berlainan dah masih lagi dirahsiakan.

double VANOS
bertindak seperti dual vvt-i dari toyota, fungsi enjin yang berlainan untuk setiap RPM berbeza untuk penjimatan dan kelajuan. terdapat dlm M3, M5 dan M6

DVVT (dynamic variable valve timing)
terdapat dalam enjin perodua myvi, kembara, viva dan alza. menggunakan sistem VVT-i toyota yang berbeza namanya ditukar untuk tujuan penjualan.

MCU -01 Powerband!

"wei, kete ko turbo kan? jom try dgn vtec kat sebelah"
"takde hal.... try bakar line tgk dia respon ke tak"
VRROOMMMMM CHINGG
VROOOOMMMMMMMMMM
"dia respon! tunggu hijau kita tgk sape terer"
Vroooooommmmmm chhingg! vrroooommmm ching!
"tgk beb, mane vtec bleh lawan turbo! kene tinggal tu.."
"vtec tak cukup laju la.."
Vrrrooooooooooooooommmmmmmmmmm mmprrrreeeeeeeeeeeennnnnnnnggg ggggggggg
"wei! apahal tetibe dia potong kete ko! tadi dia mcm tak laju je!"
"taktau! aku dah tekan habis ni!"




Itulah dia situasi budak yang tak berapa cerdik. Anda dinasihati supaya tidak berlumba di atas jalanraya. Tetapi dari situasi di atas mari kita bincangkan kenapa kereta yg dah kene tinggal tu dgn tiba2 boleh laju?


Powerband bukanlah satu band muzik atau genre muzik. Tetapi satu jarak untuk sebuah enjin beroperasi dengan baik. Sebuah enjin 4 lejang (4stroke) dengan bahan api petrol. Ia mampu memberi powerband dari 1000 hingga 5000RPM. Namun kuasanya tidak sekata, mungkin tinggi pada rev rendah, mungkin tidak pada rev tinggi. Bergantung pada fungsi dan kegunaan enjin.


Walaubagaimanapun powerband sentiasa terbahagi kepada 2 kuasa. iaitu torque dan horsepower (kuasa kuda)

RAJAH A


RAJAH B




Rajah A menunjukkan satu dyno chart untuk HONDA K20A Vtec (terdapat dlm enjin integra dc5/ accord euro R dan civic type R FD) dan Rajah B pula dyno chart untuk Ford Escort 1.8 turbo

Apa itu dyno chart?
dyno chart carta yang dikeluarkan oleh mesin dyno jet untuk mengukur kuasa kuda dan torque sebuah kereta.

Lihat pada rajah A, garisan berwarna kuning mewakili torque garis ungu mewakili HP (horsepower), garis X pula adalah RPM enjin, garis Y pula mewakili torque/hp.


Pada RPM 2000 hingga 2300, torque berkurangan. pemandu akan terasa yang kuasa keretanya berkurang dan kemudian naik semua masih lagi menggunakan torque. Sehingga 5000RPM, torque mendatar, pemandu tidak merasakan sebarang kuasa yang mampu menolak keretanya lebih laju. tetapi selepas 5000RPM, torqoe mula berubah naik, dan pertembungan antara torque dan HP berlaku. Keadaan ini terjadi semasa sistem Vtec terbuka. Dan pada 5300RPM, kelihatan HP sedang mengambil alih kuasa kereta berkenaan dan pemandu akan merasakan satu kuasa mengejut tiba2 datang dan membawa keretanya pergi lebih laju sehinggalah 8000RPM dan pemandu menukar gear dan proses dari RPM 5000 ke 8000 berulang lagi.


Kita lihat pula Rajah B, graf di atas berbentuk n adalah torque, dan graf yang runcing mewakili HP, garis X adalah RPM dan garis Y adalah HP/torque.

Pada RPM 0- 1500RPM, turbo masih belum berpusing laju dan memberi kapasiti udara yang cukup, kereta bergerak perlahan, tetapi selepas 1500RPM, turbo mula bertindak liar dan memberi torque yang tinggi. Pemandu akan mengalami sedikit kejutan kuasa sehinggalah 4000RPM. pemandu akan merasa kekurangan kuasa dan pada RPM 5200 HP mula mengambil alih dan memacu kereta sehinggalah RPM 5700 pemandu menukar gear dan proses dari 3500rpm-5700rpm berulang lagi.



kedua graf dan penerangan di atas mungkin satu jawapan kepada perbualan pada mula2 sekali. Enjin High revving (vtec) dan torque (turbo) bertemu. pada mulanya kereta dengan torque tinggi akan mendahului tetapi kereta dengan powerband yang tinggi akan memotong apabila kuasanya sampai. Namum ini bergantung kepada HP dan torque kedua2 kereta berkenaan.


Dalam perjalanan seharian kita, jalan bandar dan kampung, enjin dengan torque tinggi adalah yang terbaik. tak semestinya turbo. Namun torque cuma boleh didapati dengan kapasiti enjin yang besar atau induksi paksaan (forced induction) kerana teori mengatakan:

Horsepower = (torque x RPM)/5252

jika kita menukar teori di atas, bersamaan :

Torque = (HP/RPM) x 5252

untuk mendapatkan HP, anda perlukan Rev yang tinggi dan torque yang besar, jadi untuk mencari torque, dan perlukan rev yang kecil dan HP yang besar di mana HP cuma boleh didapati jika torque besar. jadi teori kedua adalah hampir mustahil.

manakala mengikut teori pertama, Hp boleh didapati dengan torque lebih tinggi atau rev yang lebih tinggi. kereta dengan hp yang besar dan rev tinggi cuma sesuai di litar perlumbaan sahaja. Untuk berjalan di bandar agak sukar, kerana pada RPM 1000-4000, torque dan kuasa kudanya sangat kecil, dan ia sangat perlahan pada RPM setinggi ini.

mahukah anda membawa kereta yang perlu di rev sehingga 5000-8000RPM setiap kali berjalan? pasti enjin sangat bising dan enjin dengan torque rendah tidak mampu membawa beban yang berat. Maknanya jikan rakan2 anda cuba memenuhi ruang dalam kereta anda, Kereta anda yang kononnya laju itu akan dipotong eloh sebuah kacil di bandar.


berlainan dengan kereta dengan torque tinggi, biasa revnya sangat rendah, maksimum 5000-6000rpm dan mendapat kuasa dari 15000rpm lagi. kereta bandar seperti toyota vios, honda city, myvi, dan semua SUV serta kereta mewah mempunyai torque yang tinggi khas untuk membawa orang yg ramai atau orang yang berat dan barang yang berat. Dgn berbekalkan 3000RPM anda dan 4 org kwn anda mampu mendaki genting highland dan tersenyum riang.

Kereta dengan powerband tinggi, tidak mampu membawa beban, dan perlu di rev tinggi. tapi kelebihannya? katakan powerband anda adalah dari rpm 5000 hingga 8000, bawah dari 5000rpm anda akan tersiksa dengan keperlahanan kereta anda, tetapi selepas 5000 anda riang gembira, di saat anda menukar gear pada 8000rpm anda mendapati gear seterusnya membawa anda ke 5000rpm, dan anda tidak perlu tersiksa di bwh 5000rpm lagi sekali. dan anda pun terus laju sehinggala terlihat seorang lembu melintas. anda terpaksa menekan brek dan berhenti. dan bermula sekali lagi satu penyiksaan di mana kuasa perlu ditarik balik.


bagaimana memandu kereta dengan torque tinggi? kereta jenis ini dipandu dengan tenang, katakan powerbandnya 1000 hingga 4000 rpm. jika anda memandu seperti kereta high rev, menuka gear pada rpm 6000, gear berikutnya akan membawa jarum rpm anda kepada 3500rpm, di mana anda hanya mendapat 500 rpm lagi untuk kuasanya. jadi jgn jadi bodoh. bawa kereta anda pada rpm 1000 hingga 4000, dan tukar gear pada rpm 4000, meter rpm anda akan jatuh pada 2500rm dan anda masih dapat menikmati lebih 1500rpm lagi untuk kuasa kereta anda.

kereta dengan torque tinggi adalah lebih mudah dibawa dan lebih selamat untuk dibawa laju dan bukan untuk berlumba. jadi sebelum membeli kereta, lihatlah dulu HP dan torque kereta itu

contoh: 140hp@6000RPM/180NM@3500RPM dan 140HP@ 4500RPM/180NM@2500RPM

yang kedua adalah rev lebih rendah dan yang pertama adalah jenis hi revving.

jika anda penggemar hi revving, pastikan anda tidak menggunakan kereta anda untuk meredah jem atau balik kampung. ia sungguh menyeksakan.




Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger