Pages

Wednesday, February 10, 2010

MCU-01 Jenis 'body style' kereta

img:ggpht.com

Gambar di atas memperlihatkan sebuah kereta Toyota Supra dengan body style coupe. Tapi oleh kerana body style bahagian hadapan kereta tersebut lebih menarik dari body style belakangnya, jurukamera gagal memperlihatkan body style coupenya.

Jadi apa itu body style atau body type? Adakah perbezaan antara semua kereta beroda empat ini? Mari kita cuba memperlihatkan body-body yang mempunyai style tersendiri!





Img:carguru.com

SEDAN
Kita mulakan dengan jenis "sedan". Jenis ini adalah yang paling biasa digunakan dan sesuai untuk sebuah kereta keluarga. Ia mempunyai 5 atau 4 tempat duduk dan boot belakang yang besar. Biasanya ia datang denga 4 atau 2 pintu.




HATCHBACK
Dikenali dengan nama "kereta tanpa punggung". Ia tidak mempunyai boot yang panjang dan boot belakang dipanggil pintu. Ia biasanya mempunya 3 atau 5 pintu. 2 atau 4 pintu di tepi dan satu pintu dibelakang. Kereta jenis ini mempunyai aerodinamik yang lebih baik kerana bahagian belakangnya kurang berlaku pusaran angin. Sesuai untuk tujuan perlumbaan. Kereta jenis ini biasanya mempunyai boot yang kecil dan versi 3 pintu mempunyai tempat duduk belakang yang sempit.





COUPE
Kereta sedan yang dipendekkan. Belakang kereta ini lebih pendek dari bahagian depan dan mempunyai boot yang kecil. Biasa datang dengan 2 pintu atau jenis 2+2 seperti Mazda RX-8. Kelebihan kereta jenis ini adalah lebih ringan dan lincah dari sedan. Kebanyakan model kereta sport adalah jenis coupe.





CONVERTIBLE
Kereta dengan bumbung yang boleh dibuka dan ditutup. Biasanya bumbungnya lembut diperbuat dari PVC. Kereta jenis ini adalah untuk bersantai dan mendapatkan angin luar. Walaubagaimanapun kereta jenis ini lebih berat dari model sedan kerana ia terpaksa mengukuhkan struktur rangkanya dengan menambah lebih banyak besi untuk membuang bumbung kereta tersebut.


SPYDER/ROADSTER
Sama seperti convertible, tetapi spyder/roadster biasa datang dengan 2 tempat duduk dan mempunyai enjin di bahagian tengah kereta tersebut.





HARDTOP CONVERTIBLE
Seperti convertible, bumbungnya boleh dibuka dan ditutup, tetapi bumbung ini jenis keras dan tidak menggunakan kain jenis PVC. Ianya besi dan plastik.




STATION WAGON/ESTATE
Jika coupe adalah model sedan dipendekkan, wagon atau estate adalah sedan yang dipanjangkan. Model ini mempunyai rupa bentuk yang sama dari depan hingga ke bahagian tengah tetapi bahagian belakang dipanjangkan dan boot telah diperbesarkan untuk membawa lebih banyak barang.




SUV
"Sport Utility Vehicle" atau SUV adalah kereta jenis tinggi dan biasanya mempunyai torque yang tinggi. Ia berfungsi di atas jalanraya dan jalan yang tidak bertar. Oleh kerana ia tinggi dan berkuasa, ia sering dibawa untuk merentas hutan atau padang pasir.



MPV
"Multi Purpose Vehicle" Adalah sebuah kereta dengan tempat duduk yang banyak dan selesa. Bilangan tempat duduk biasanya boleh memuatkan 6 hingga 11 orang. Kebanyakan MPV sekarang dilengkapi dengan sistem hawa dingin bahagian depan dan belakang serta screen lcd untuk keselesaan penumpang.



PICKUP TRUCK
Tujuan untuk membawa barang kasar seperti besi dan batu. Berfungsi seperti SUV tinggi dan lasak boleh digunakan untuk membawa penumpang di jalanraya dan diluar jalan tar. Bezanya cuma ia mempunyai ruang yang lebih besar di belakang untuk membawa barang yang kasar.



Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger