Sunday, February 14, 2010

MCU-01 Keselamatan di Jalanraya




Benda yang paling bosan untuk dibincangkan! Ya, ramai akan menjawab, "aku tau la nak jaga diri aku", dan ade pulak yang menyampuk, "skema la siot ko ni!" dan ade yang berbunyi, "ape safety? takde feel nanti!"

Kesemua ayat di atas biasanya tehasil apabila seseorang itu memprotes tentang keselamatan di jalanraya. Mungkin agak bosan mengikut peraturan yang orang lain telah tetapkan. Tapi bagaimana dengan peraturan sendiri? Adakah anda akan melanggar peraturan sendiri? Peraturan yang anda tetapkan? Janji anda dengan diri sendiri? Mungkin ya, tapi peratusannya agak kurang!


Bagaimana anda boleh membuat peraturan sendiri di jalanraya dan selamat?
Jika anda tertanya soalan ini, anda seorang yg bijak, tapi tak cukup bijak lagi. Kita tahu, setiap peraturan sendiri akan berbunyi seperti, "AKU PUNYE SUKE LA!". Dan peraturan ini biasanya dibuat oleh orang yang tidak tahu menahu selok belok jalanraya, yakni orang yang baru dan tidak berpengalaman dalam pemanduan.

"Saya dah memandu lebih 10 tahun dan masih hidup tanpa sebarang peraturan."
Ini pula satu statement yg akan muncul apabila seorang itu bodoh sombong. Orang-orang begini patut diberi satu jemputan khas ke Litar Sepang dan belumba dengan pelumba-pelumba muda yang profesional supaya orang seperti ini akan terfikir, apa yang telah beliau buat selama 10 tahun memandu!


Berbalik kepada persoalan tadi, Bagaimana untuk menetapkan peraturan sendiri di atas jalanraya dan peraturan itu selamat?
Peraturan ini boleh menyelamatkan anda apabila anda telah mencapai kematangan dalam pemanduan. Jadi bagaimana itu boleh terjadi? Mungkin dengan berada dalam situasi yang bahaya dan cemas, anda boleh mempelajari sesuatu.


Mempelajari sesuatu yang bahaya tetapi tidak bahaya?
Ketika anda mula belajar memandu di sekolah memandu, perbuatan anda itu adalah sangat bahaya memandangkan anda tidak tahu apa-apa mengenai kenderaan yang anda pandu. Tetapi proses pembelajaran itu membuatkan anda boleh memandu dan keluar dari zon bahaya. Begitulah yang perlu anda pelajari berikutnya, kini anda boleh memandu tetapi anda belum tentu mahir memandu dan belum tentu mahir menggunakan jalanraya. Belajar untuk mahir memandu memerlukan seseorang yang lebih mahir dan memahami setiap kenderaan dan selok belok jalan untuk membimbing anda. Di sini, jumlah jam yang anda perlu untuk mahir bukan lagi ukuran, tetapi kesedaran anda dengan hal sekeliling anda.






Proses pembelajaran untuk mahir.
Anda telah mendapat lesen kenderaan, Anda tahu ketika anda masuk ke dalam kenderaan anda, anda perlu memperhatikan cermin pandang belakang, cermin sisi dan kedudukan memandu anda. Adakah anda sentiasa mempraktikkannya? Jika tidak, anda belum mahir lagi untuk memandu! Seorang pemandu mahir akan berasa tidak selesa apabila tidak dapat melihat belakang, dan sisi kenderaan mereka, juga kedudukan yang tidak selesa mampu membuatkan seseorang yang mahir itu gagal memandu. Ia seperti mereka hilang satu pancaindera mereka.
Begitu juga tali pinggang keledar, walaupun seorang pemandu professional, mereka akan sentiasa mendisiplinkan diri untuk memakai tali pinggang keledar, tidak kira di atas litar atau jalanraya, memandu atau tidak, mereka tahu bahaya sentiasa mengejar mereka kerana mereka sering terlepas dari bahaya. Anda yang belum berdepan dengan bahaya mungkin memandang remeh kepada bahaya tersebut. Tetapi seorang pemandu yang mahir, cukup berwaspada dengan bahaya, kerana itu musuh utama mereka yang bakal membawa mereka keluar dari panggilan pemandu mahir!



Mungkin gambaran di atas kurang selesa dilihat oleh sesetengah pihak. Mungkin ada yang tidak setuju dengan gambar di atas! Tapi mungkin ada yang suka melihat. Tetapi gadis di atas memberikan satu mesej yang sangat jelas! Ketika di dalam kenderaan, Tali pinggang keledar lebih penting dari baju anda! Ya, hanya jika anda memperhatikan gambar di atas dengan lebih positif.


Kini anda telah memperbetulkan panca indera anda, Iaitu cermin sisi dan cermin pandang belakang. Anda juga telah memakai tali pinggang keledar kerana anda terbayangkan gambar gadis di atas tadi. Anda mahu memulakan perjalanan dengan menghidupkan enjin? Mungkin anda mahu memerikan tekanan tayar anda. Tayar yang kurang tekanan akan membahayakan nyawa anda, ia juga akan membuat kereta anda meminta lebih petrol. Jika tekanan angin cukup baik, pastikan pintu kereta terkunci. Sebelum memulakan perjalana, ambil masa seminit untuk selepas menghidupkan kereta anda untuk memberi masa untuk minyak enjin anda melincinkan setiap permukaan enjin anda. Pastikan anda turunkan brek tangan dan mulakan perjalanan dengan berhati, Jangan terus memecut kerana mungkin ada kucing di tayar kereta anda yang belum bersedia untuk beredar atau mungkin ada anak jiran anda sedang bermain di hadapan kereta anda.


Kini anda memandu dengan cukup berhati-hati, anda sering perhatikan cermin sisi dan cermin pandang belakang. Di simpang, walaupun anda tidak membelik ke mana-mana simpang, pastukan anda memperlahankan kereta anda. Seringkali kita lihat jika di simpang, kereta yang akan bergerak terus akan menekan pedal memecut untuk mengelakkan kereta di simpang membelok. Alasan mereka? Mereka membayar cukai jalan, jadi jalan itu adalah milik mereka! Adakah anda seseorang yang tidak bertamadun seperti ini? Jika ya, sila ikut perangai mereka dan nikmatilah sumpah seranah dari orang yg labih bertamadun. Peduli ape kan? Bukan jadi ape pun.

Untuk mereka yang bertamadun, disarankan untuk memperlahankan kenderaan terlebih dahulu, mana la tau ade budak berlari ke, bola tercampak ke, walaupun anda memiliki brek dengan 4pot caliper dan ceramic disc brake, dan kereta anda berharga 1 juta ringgit, anda tidak mahu berada dalam situasi yang terkejut kerana anda mahu kelihatan profesional. Lagipun oleh kerana motivasi anda tinggi, anda tidak akan terlewat ke mana-mana tempat kerana anda bangun awal dan mempunyai perangkaan masa yang baik dan tepat.

Begitu juga di jalan kecil di kawasan perumahan, anda tidak perlu laju kerana walaupun di situ tiada papan tanda lembu melintas, mungkin terdapat kucing atau anjing melintas. Dan mungkin terdapat anak-anak kecil yang baru selesai melukis seekor lembu dan berlari ke arah bapanya untuk melintas tanpa memandang ke kiri dan ke kanan. Memotong di jalan seperti ini adalah sangat berbahaya, anda tidak mampu melihat apa yang terjadi disebalik kereta di hadapan anda. Kesabaran dan disiplin sangat penting di jalan ini. Anda mungkin lebih mudah tercabar di jalan seperti ini selain jalan di Genting Highland.

Lampu hijau di hadapan? 100meter dari anda? Nampaknya anda tidak memecut walaupun anda memiliki 300 kuasa kuda dengan kereta anda. Ini mungkin kerana anda sedang menghantar taufu dan tidak mahu memecut secara tiba-tiba dan merosakkan taufu anda. Anda terus memandu seperti biasa dan bersedia jika lampu bertukar merah kerana anda tidak mahu membrek secara mengejut dan merosakkan taufu anda. Tidak seperti kereta di sebelah yang tidak laju cuba memecut untuk mendapatkan lampu hijau dan akhirnya terpaksa melakukan brek mengejut sehingga hampir hilang kawalan di hadapan lampu yang bertukar merah di mana terdapat lori minyak sedang melintas dari arah lain selepas lampu itu bertukar merah. Anda hanya menggeleng kepala melihat telatah pemandu berkenaan.


Kini langit mendung, hujan mula turun, anda memperlahankan kereta anda walaupun tayar anda berharga RM400 sebiji dan berjenama Bridgestone. Ini kerana anda tahu suhu yang akan bertukar apabila tanah yang kering diselaputi cecair dan waktu itu suhu tayar tidak stabil dan akan membuatkan ia hilang kawalan. Anda cukup tenang pada waktu hujan, kerana cermin hadapan anda sangat jelas, ia dilindungi oleh cecair yang menghalang air melekat pada cermin hadapan anda dan anda sering memeriksa wiper anda. Anda juga berhati-hati dengan lopak-lopak air kerana anda tahu walaupun sebuah kereta dilengkapi dengan sistem AWD, Traction Control, Vehicle Stability Control dan Limited slip differential juga akan terbabas akibat lopak air.


Keselamatan jalanraya bergantung pada anda. Adakah anda memiliki kemahiran yang cukup untuk memandu? Pastikan anda sentiasa melindungi nyawa anda dan orang lain di samping menyelamatkan duit poket anda dan orang lain.


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger