Pages

Friday, February 12, 2010

MAD-02 Pedal Control



Gambar di atas menunjukkan set pedal untuk sebuah kenderaan dengan transmisi manual. Dari kanan adalah pedal memcut (pedal minyak/accelerator pedal), di bahagian tengah adalah pedal brek diikuti pedal clutch. Di hujung bahagian kiri adalah left foot rest, bukannya pedal yang boleh ditekan-tekan tetapi ia membantu merehatkan kaki kiri anda terutama jika anda terperangkap dalam kesesakan jalanraya dan anda menggunakan clutch yang berharga RM2000 ringgit yang memerlukan kaki yang agak kuat untuk menekan clutch itu. Malangnya anda seorang yg pemalas dan tak terurus yang tidak terfikir untuk berada di gym untuk menguatkan kaki anda dan kerana itu kaki kiri anda tidak cukup kuat untuk menahan clutch pedal anda dan anda memerlukan left foot rest ini.


"Pedal control" atau pengawalan pedal adalah teknik asas yang perlu anda fahami sebelum berlumba atau melakukan sesuatu yang melucukan di atas jalanraya. Sudah tentu jika anda melakukan aksi yang memberansangkan, orang ramai akan kagum tetapi jika anda kelihatan seperti badut di atas jalan, anda akan diketawakan oleh beberapa orang polis sebelum menyaman anda. Bekerja di atas jalanraya memang memenatkan bagi anggota polis yang menjalankan tugas, tetapi orang seperti anda adalah hiburan kepada mereka.


Untuk kenderaan jenis baru, pedal clutch jarang ditemui. Ini kerana kenderaan jenis terbaru menggunakan transmisi automatik, atau CVT, atau mungkin Dual Clutch Transmission atau mungkin ia bukan kereta yang dihasilkan untuk digunakan di jalanraya dan menggunakan transmisi "sequential dogbox". Sebelum memulakan latihan anda, rujuk manual kereta anda dan ketahui jenis transmisi anda, dan jumlah gear. bagi transmisi selain CVT, perhatikan kelajuan maksimum yang boleh dicapai oleh setiap gear anda. Contoh, gear 1 kereta anda boleh mencapai 50kmj pada "redline" 6000rpm

Perkara ini boleh mengelakkan anda mengasari enjin dan gearbox anda dengan persefahaman yang kukuh. Hubungan antara kenderaan anda perlulah serasi sebelum melakukan aksi-aksi berbahaya atau kelakar di atas jalanraya. Tanpa persefahaman antara kereta dan anda, fantasi tak mungkin akan menjadi realiti sebaliknya membawa anda ke dalam mimpi ngeri!


MANUAL PEDAL CONTROL

Pedal control untuk kereta jenis manual adalah lebih sukar. Seseorang itu perlu tangkas dalam membuat pilihan, kerjasama antara tangan, kaki kiri dan kanan sangat penting. Dalam halaju tinggi, sebarang kesilapan hanya akan memperlahankan kereta anda atau membawa anda dalam bahaya.

Pedal control jalan lurus
Untuk mendapatkan sesuatu yang kita panggil "perfect launch" bukan sesuatu yang mudah. Terlebih kuasa akan mengalami "wheel spin" yang membuatkan anda kehilangan beberapa mili saat. 10 mili saat sangat berharga dalam "launching". Ia penentu anda di depan atau belakang. Enjin dengan torque tinggi cenderung untuk melakukan "wheel spin". Jika torque enjin anda sangat besar, elakkan untuk meletakkan RPM anda terlalu tinggi, cukup sekadar pada RPM 1500 atau 2000 sahaja bergantung pada prestasi tayar anda. Biasanya enjin jenis ini akan memulakan launch dengan kelajuan biasa dan setelah mencapai RPM tertentu barulah pemandu akan menekan pedal ke tahap maksimum. Dengan meletakkan timing yang tinggi mungkin perkara baik untuk kereta jenis ini. Tetapi ia semua bergantung pada spesifikasi enjin. Bincang dengan mekanik anda.

Untuk enjin high-end di mana RPM tinggi diperlukan, Jika anda menggunakan "high profile camshaft" dengan degree yang tinggi, Rev yang tinggi diperlukan untuk menghasilkan "perfect launch". Dengan enjin yang biasa, kadar RPM 3000-4000 sudah mencukupi. "wheel spin" yang banyak bukan menunjukkan enjin anda kuat sebaliknya kefahaman anda yang sangat cetek.


Selepas anda selesai dengan "perfect launch" anda, kini anda berhadapan dengan "perfect shift" untuk setiap gear anda. Deria keenam anda semasa memandu perlu dihidupkan. Di sinilah persefahaman antara kereta anda dan diri anda berfungsi sepenuhnya. Anda boleh memahami kuasa puncak enjin anda dengan memandu kereta anda dengan satu gear. Misalnya pada gear 2, anda menekan pedal dengan satu sentuhan, katakan 50% sahaja pedal ditekan, dan kereta anda semakin laju pada RPM 4000 dan kembali hilang kuasa pada RPM6000. Ini bermakna kuasa kereta anda berada pada RPM4000 hingga 6000, tukar gear anda perlu menukar gear dengan cepat pada RPM6000 dan akan menghasilkan "perfect shift".

Setiap kali anda menukar gear, anda tidak mempunyai masa untuk melihat meter anda, dan mungkin dalam keadaan tertentu anda perlu menukar gear dengan RPM tambahan seperti ketika mendaki bukit. Di sini deria keenam anda sangat-sangat diperlukan.

Downshift atau menukar gear ke bawah juga memerlukan anda teknik baru dipanggil "double clutching". Apabila anda menukar gear ke bawah, gerigi akan menghalang anda untuk masuk dengan lancar, apa yang perlu anda lakukan di sini adalah dengan menggerakkan gear berkenaan. Katakan anda dalam gear 4 ke gear 3.
1.Tekan clutch anda
2. masukkan ke gear Neutral
3. lepaskan clutch
4. tekan pedal minyak untuk menaikkan RPM kereta anda
5. lepaskan pedal minyak dan dalam masa yang sama tekan pedal clutch
6.masukkan gear 3 dan lepaskan clutch.

Semua proses di atas sepatutnya berlaku beberapa saat sahaja. Kecekapan kaki dan tangan anda diuji di sini.


HEEL and TOE
Tumit dan jari kaki, teknik digunakan oleh kaki kanan anda di mana ibu jari akan menekan brek dan tumit akan menekan pedal minyak. Teknik ini digunakan ketika downshift ketika anda menggunakan teknik 'double clutching'. Semasa proses double clutching, anda mungkin perlu menekan brek untuk memperlahankan kereta, dalam masa yang sama anda perlu menekan minyak untuk membenarkan gear bergerak ketika anda berada dalam gear neutral. Jadi proses mungkin begini:

1. brek ditekan oleh ibu jari kaki kanan, clutch ditekan kaki kiri
2. brek masih di ditekan kaki kanan, clutch ditekan kaki kiri dan gear neutral dimasukkan dan clutch dilepaskan kaki kiri
3. brek ditekan kaki ibu jari kaki kanan, tumit kanan menekan pedal minyak
4. brek masih ditekan ibu jari kaki kanan, tumit kanan dilepaskan dan kaki kiri, gear dimasukkan
5. clutch dilepaskan kaki kiri, brek dilepaskan ibu jari kaki kanan dan kaki kanan kembali ke pedal minyak

Pedal control di selekoh.
Di selekoh dalam keadaan laju, pedal control sangat penting selain keadaan kereta anda dan racing line anda. Tanpa pedal control yang betul, pengalihan beban dan penghantaran kuasa tidak akan berlaku. Setiap kali waktu selekoh, ketahui bila untuk melepas pedal minyak dan menekannya. Perbuatan ini akan memberi kuasa kejutan kepada kereta, dan beban boleh dipindahkan dengan teknik ini. Oversteer atau understeer boleh dikawal dengan teknik ini. Sekali lagi deria keenam anda akan digunakan.


Begitu juga pengawalan pedal brek di selekoh. Teknik "human ABS" perlu dipelajari. Jika anda tersilap membuat andaian di selekoh, menekan brek secara mengejut adalah bahaya dan boleh membuat kereta anda hilang kawalan. Teknik human ABS berfungsi sama seperti ABS, bezanya ia lebih efektif dari sistem ABS kerana ia cuma berfungsi waktu anda memerlukan dan dikawal oleh anda sendiri. Semasa dalam keadaan panik, mungkin anda terlupa untuk menggunakan tekni ini. Jadi setiap kali anda menekan brek, biasakan dengan penggunaan teknik ini:

1.Tekan brek dalam 50% sehingga anda merasakan brek sedang mencengkam disc anda
2. Tekan brek lebih dalam, mungkin 80% hingga 100% bergantung pada kelajuan
3. Lepaskan brek ke 50% seperti no.1 dan ulangi langkah 2 dan 1 berulang kali

Fahami bagaimana untuk menggunakan teknik ini. Setiap keadaan akan memerlukan daya yang berbeza dan kekerapan yang berbeza.


Left foot braking
Teknik yang menggunakan kaki kiri untuk menekan brek. Kaki kiri anda perlu dihidupkan untuk menekan brek secara lembut. Kaki kiri yang tidak dilatih akan menyebabkan anda menekan brek secara mengejut. Teknik ini digunakan untuk mengambil selekoh yang laju untuk mengelakkan kehilangan kuasa.

Untuk kereta jenis FR,MR,RR, teknik ini akan membuang bahagian belakang kereta ke tepi kerana tayar depan akan dikunci dan tayar belakang masih berpusing. Teknik heel and toe juga boleh digunakan untuk tujuan ini.



Pedal control untuk transmisi automatik.

bersambung.....


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger