Pages

Wednesday, February 23, 2011

Crew Blog: Pengenalan




Hai, selamat datang ke blog saya, atau patut saya ucapkan selamat datang ke dunia saya! Saya Hilmi dari Konmei Automotive Division yang sering menulis di blog Konmei Institution ni. Di sini, di ruang saya sendiri tidaklah saya berhajat untuk menulis sebarang hal persendirian tapi cuma automotif dan motorsports dalam perspektif saya sendiri.


Tapi siapa saya untuk menulis apa-apa tentang dunia automotif saya? Seorang engineer? Pemandu profesional? Tuner? Pembuat kereta? Maaf kalau saya mengecewakan anda, saya cuma seorang yang baru dalam dunia automotif, tapi taklah baru mana, tapi masih lagi seorang yang baru belajar. Jadi mengapa anda harus mengikuti blog ini? Dari seorang beginner kepada seorang beginner. Saya telah melalui jalan yang mula-mula anda lalu dan kini jalan yang lebih baik dari membuang masa di jalanan.







Saya tinggal dan membesar di Kuala Lumpur. Perkara yang membuatkan saya terus ke dalam dunia Automotif adalah kerana permainan video Gran Turismo 2 dalam Playstation. Di situ, membeli kereta baru dan terpakai, mengubah suai, menang, kalah dan hilang kawalan adalah sesuatu yang baru dan menyeronokkan. GT Japan Championship (sekarang dikenali dgn Super GT) adalah satu-satunya sukan bermotor yang saya minat pada waktu tu. Banyak karakter dalam Gran Turismo terdapat dalam perlumbaan berkenaan dan bagi saya, pada waktu itu Formula 1 agak membosankan tapi dunia WRC telah menceriakan suasana.





Kereta pertama yang bertanggungjawab membuatkan saya terjerumus ke lembah automotif dan sukan bermotor ni adalah Toyota Supra RZ. Bagi seorang budak 14 tahun pada ketika itu, saya berminat pada bentuknya dan prestasinya dalam permainan Gran Turismo 2. Pada waktu itu saya tak tahu menahu mengenai enjin 2JZnya atau sistem twin turbo yang menjadikan Supra lebih istimewa. Namun pengendaliannya yang sangat mudah di atas litar membuatkannya kereta yang terbaik lebih-lebih lagi dalam perlumbaan GT Japan ia selalu menjadi juara pada ketika itu. Tetapi di satu tahap Toyota Supra RZ telah diubahsuai turbonya menjadi lebih besar, LSD yang lebih tinggi, ia menjadi liar dan sukar dikawal tak seperti waktu ia mula dibeli. Saya makin keliru dan mula mencari kereta baru.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger