Pages

Saturday, February 5, 2011

Kereta Hero Anda


Masih ingatkah anda dengan kereta idaman kita semasa kecil-kecil dahulu? Kita disajikan dengan kepantasan jentera-jentera lumba yang laju dan dahsyat. Mungkin kita tak ingat lagi nama kereta itu, Cuma bermain di minda dan mimpi. Mungkin jua fiksyen yang kita tontoni di peti televisyen.

Setiap generasi ada kereta hero masing-masing, sesetengah generasi meminati dan mengagung-agungkan kereta pada zaman masing-masing. Kereta seperti Ford Escort mark 1, Jaguar E-Type, Nissan Bluebird, dan Lancia Stratos hanya akan diminati sesetengah golongan. Zaman GranTurismo pula memperkenalkan kita pada kereta seperti Nissan Skyline, Mazda RX-7, Toyota Supra dan Mitsubishi Lancer dan kemungkinan juga kereta –kereta yang lebih eksotik. Dan generasi sekarang pula mula meminati kereta sport atau supercar yang dievolusi dari zaman-zaman terdahulu, seperti Mazda RX-8, Ferrari Enzo atau Porsche 911.

Ada juga yang menyanjung kereta fiksyen seperti DeLorean Back to the future, kereta-kereta Batman, James Bond, Knight Rider KITT, dan baru-baru ini Transformers. Ramai yang inginkan mesin atau jentera mereka mempunyai kelebihan seperti merentasi masa, berpeluru berpandu, mempunyai minda yang tersendiri, dan berpelbagai aneka gajet. Sehingga dewasa pun kita menginginkan sesuatu yang istimewa dengan kenderaan kita, sudah tentulah tindakan kita tidak seperti kita kanak-kanak lagi. Lalu kita mengubah suai kereta atau membeli replika kenderaan-kenderaan tersebut.



Permainan video juga memainkan peranan untuk merasa serba sedikit kita memiliki kereta-kereta sport idaman kita walaupun belum tentu mampu memilikinya(Kepada yang mampu bertuahlah anda). Setelah kita meningkat dewasa pandangan kita terhadap kereta berbeza pada setiap individu, ada yang mengangap kereta tu kawan, kereta tu mesin untuk berlumba atau dipamerkan, ada juga yang tak lebih dari sekadar pengangkutan, dan ada juga memiliki kereta untuk melambangkan status. Oleh yang demikian kepada generasi muda seperti adik-adik dan anak-anak, belajarlah bersunguh-sunguh supaya cita-cita anda kesampaian, dan mereliasasikan untuk memiliki kereta hero anda.


*saya menukar penggunaan bahasa adalah atas permintaan – Mohd Ali Ahsyar, Konmei Technical Historian.





0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger