Pages

Friday, February 18, 2011

Weight Transfer




Ini bukanlah program untuk mengurangkan berat badan ataupun artikel diet. Weight Transfer di sini bermaksud berat kereta dan gforce yang sentiasa beralih akibat pemanduan seseorang yang sangat agresif atau tak berhati-hati.



Mari berkenalan dengan weight transfer. Gambar di atas menunjukkan sebuah kereta. Anggaplah kotak kelabu tu sebuah kereta walaupun tak berupa kereta dan hijau mewakilkan berat kenderaan.

Dalam keadaan statik iaitu tidak bergerak, berat berada di tengah-tengah. Dalam Pecutan pula berat terbahagi kebelakang akibat gforce dihasilkan apabila memecut dan bila memperlahankan atau memberhentikan kenderaan, berat akan terbahagi kehadapan.

Perkara semudah ini ramai yang mmungkin telah belajar secara tak sengaja semasa memandu. Untuk merumitkan lagi keadaan ini, mari kita ke atas jalan dan mencari masalah dan mengelirukan diri sendiri dengan lebih mendalam.



Memang rumit la apabila kita gabungkan "Racing Line" dan "Weight Transfer". Bukan setakan Racing line, teknik brek dan kawalan steering juga memainkan peranan di sini.




Gambar menunjukkan 2 jenis pemandu. Pemandu di atas adalah pemandu amatur yang agak kurang pengalaman dalam memandu. Beliau tidak bersedia untuk mencari apex atau tidak menghiraukan bentuk selekoh yang bakal dicabar, dilihar titik hijau bertempiaran di merata tempat dan kurang lancar.

Gambar bawah pula menunjukkan pemandu yang lebih berpengalaman di mana titik hijau mewakili berat kenderaan lebih cantik. Di sini kereta masih mengalami gforce yang kuat cuma lebih teratur. Penumpang akan berasa lebih selesa dengan pemanduan begini kerana pergerakan kedepan, kiri dan kanan dan kebelakang. Dengan melaksanakan weight transfer dengan lebih lembut, oversteer atau understeer kenderaan berkenaan juga boleh dikurangkan.

Untuk mengendali weight transfer dengan lebih baik, racing line, apex, teknik brek, teknik steering sangat penting di sini. Penentuan masa juga sangat penting dan ini semua bergantung pada pengalaman anda.


Menguji kefahaman anda dengan RPM rendah dan kurang menggunakan brek dan mengurangkan pecutan juga adalah satu idea yang lebih baik. Tidak ada yang lebih baik melainkan anda menghidupkan kenderaan anda dan perbanyakkan latihan. Mungkin boleh cuba dengan kelajuan yang biasa sebelum pergi lebih laju.

Saya melatih diri dengan membeli air tin setiap kali sebelum ke kolej kerana jalan ke kolej sangat mencabar. Air tin dibuka, dihirup sedikit dan diletakkan seperti gambar pertama. Air takkan tumpah ke bawah tapi akan bertakung di atas tin. Jangan sekali-kali menggunakan cawan polistrin seperti dalam cerita Initial D kerana jalan di Malaysia tidak serata jalan di sana.


Artikel ditulis oleh Hilmi - Konmei Automotive division








0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger