Thursday, February 24, 2011

Crew Blog: Berguru dengan orang tua



Macam yang aku cakap kat posting sebelum ni. Semester pertama boring... Sampailah ke semester kedua.Mungkin pensyarah yang menajar kami pun bukanlah pensyarah automotif, jadi mereka tak pernah kaitkan dengan kegunaan kami kelak. Di sinilah kelemahan sistem pembelajaran kat mana2 pun. Ajar tapi tak bagitau sebab kenapa kene belajar dan kenapa kene faham. Yang dia tau pelajar dia kene skor sebab dia nak bagitau cara dia mengajar bagus. Dia tak pedulik pun korang faham dan boleh aplikasi kat realiti ke tak, sebab diorang pun tak aplikasikan kat dunia realiti diorang.


Pada semester dua ni masih ade lagi matematik, fizik dan kimia cuma kali ni dihiasi lukisan kejuruteraan yang bagi aku sangat mudah dan menarik dan jugak subjek automotive engine! Di sini aku berkenalan dengan Mr. Thomas. Beliau mengajar subjek automotif dan juga ketua kepada bahagian automotive engineering.


Seorang tua yang sangat lucu. Memang pandai buat orang tergelak dalam kelas tapi beliau lebih bijak membuatkan kami faham. Permulaan dan pengenalan kelas juga diajar dengan baik supaya kami tak kecewa dalam kelas ni dan paling penting tak bosan. Beliau mengajar supaya kami keluar dari kotak kami. Bila sebut je enjin, bukan perlu bayangkan piston atau valve. Tapi bentuknya, V8? Tak ramai yang kenal V8 sebab kat Malaysia waktu tu penuh kereta kecik je, paling kurang la 1.5 inline. V6 pun tak ramai tau fungsinya. Dan kebiasaan enjin jepun yang ade turbo, vtec dan tak lebih dari 2.0 liter yang akan dibayangkan.


Ape yang lebih pelik apabila orang tua ni cerita pasal kereta lama. Lagi pelik bila beliau bercerita beliau berlumba dengan kereta jenis corolla tahun 1982 dan kereta mini lama. Boleh laju ke kereta macam tu? Enjin 1.5 single cam, dengan carburator dan horsepower yang sangat kecik.... memang bosan! Mini? Dengan brek drum? Mana Brembo 6 pod caliper untuk lumba? Dunia zaman dulu agak aneh tapi aku cube faham. Webber, tak ramai yang tau webber ape lagi yang boleh stting webber. Tanpa turbo atau vtec dan tanpa kereta yang ada rupa “racing” waktu tu, beliau bercerita macam mana perlumbaan zaman tu.


Jangan fikir apa yang anda fikir semua betul. Kadangkala ada yang lebih tahu sesuatu perkara dari anda tapi mereka merahsiakannya untuk tujuan tertentu atau cuma berkongsi dengan seseorang yang boleh bercerita mengenainya. Jadi cuba merendah diri dan hormat cerita orang lain.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger