Thursday, February 24, 2011

Touge: Pengenalan



Touge adalah satu perkataan Jepun yang bermaksud 'melepasi'. Kerana di Jepun lazimnya, kebanyakan jalan di gunung ganang atau bukit di Jepun dibuat dalam bentuk S atau U untuk memudahkan laluan kenderaan darat. Kerana apabila jalan itu dibuat lurus terus keatas, ia akan menjadi sangat curam. Bentuk S dan U melingakari bukit dan gunung di Jepun ini juga terdapat di negara lain.

Kini Touge dikenali dengan perlumbaan atau pemanduan melepasi gunung, bukit atau jalan rata lain yang mencabar seperti jalan pergunungan dan bukit di jepun. Touge atau Mountain Pass atau Narrow Road Pass makin popular, ada antara pemandu yang menggunakan jalan ini untuk Drifting dan ada yang berlumba untuk bersaing dan ada antara mereka yang berminat untuk time attack di mana mereka berlumba dengan diri sendiri.

Scene touge di Malaysia juga telah lama, sejak tahun 90an lagi. Tidak semua adalah pelumba jalanan. Ada diantara mereka melakukan aktiviti ini secara santai dan tidak terlalu serius. Antara kumpulan yang masuk aktif adalah Touge G dan Touge R. Anda boleh menyertai mereka di www.Touge.my

Touge biasanya terbahagi kepada 3 di Jepun iaitu TIME ATTACK atau GHOST BATTLE. Di mana aktiviti ini lebih selamat dan tidak merbahayakan orang sekeliling. Di mana aktiviti ini biasanya jalan akan diawasi oleh ahli atau rakan pemandu dan kemudia pemandu akan mengambil masa dari point A dan B. Secara fizikal, tiada perlumbaan dilakukan tetapi catatan masa. Ini lebih baik kerana perbazaan mesin, cuaca, dan setiap modifikasi boleh diambil datanya berbanding perlumbaan lain.




GRIP GAMBLER satu lagi jenis touge. Ini dilakukan untuk jalan 2 lane kerana permualaan, kedua kereta berada di titik yang sama dan sebelah menyebelah. Perlumbaan seperti di atas litar, siapa sampai ke titik penamat dahulu, dialah pemenang.

CAT and MOUSE/Sudden Death. Yang ini sangat popular dalam sini animasi Initial D. Di sini lebih rumit kerana perlumbaan perlu berulang berkali-kali untuk mendapatkan pemenang. Kereta akan disusun di depan dan belakang, Kereta pertama iaitu kereta A akan berada di depan dan kereta kedua iaitu kereta B berada di belakang kereta A. Setelah perlumbaan bermula, kereta B hendaklah mengikut kereta A secara rapat. Jika kereta B tertinggal agak jauh, kereta A akan dianggap pemenang, jika kereta B mampu memotong kereta A dan mendahului hingga garisan penamat, kereta B adalah pemenangnya. Tapi sebaliknya jika Pemandu B berjaya mengikut pemandu A rapat dibelakangnya, perlumbaan akan bermula semula di mana Pemandu B akan berada di hadapan pemandu A. Peraturan perlumbaan adalah sama sehinggalah salah satu pemandu dipotong atau tertinggal atau mengaku kalah. Ketahanan jentera dan pemandu diuji dalam perlumbaan ini.


Bagaimanapun cara Grip Gambler, Cat and Mouse/Sudden death ini tidak selamat digunapakai di atas jalanraya dan agak kurang sihat melainkan ia diawasi oleh pihak tertentu. Walaubagaimanapun keselamatan kereta, pemandu dan penonton harus dititik beratkan.




link di atas adalah satu contoh perlumbaan yang diawasi dengan betul oleh pemandu profesional.




Touge tidak semestinya satu aktiviti tidak sihat dan tidak sentiasa disebut sebagai perlumbaan. Ia bergantung kepada pendirian pemandu sendiri, untuk mempelajari sesuatu atau untuk menunjuk-nunjuk. Mencabar adalah sesuatu yang baik tapi terpulang kepada cara anda mencabar. Untuk mendapatkan nama atau untuk mempelajari sesuatu dari pemandu yang lebih hebat. Setiap racing line, behavior dan modifikasi kereta memang berlainan dan banyak aspek perlu diteliti dalam aktiviti ini.

Jika anda baru mencuburi bidang ini, pastikan anda tidak terus mengikut mereka yang lebih profesional dan jangan cuba aksi mereka. Kenali asas sebuah jentera dan keadaan jalan tersebut dahulu.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger