Pages

Thursday, February 24, 2011

Crew Blog: Memandu kereta stock!



18 tahun! Memang nombor yang kecik untuk umur lagi-lagi untuk faham pasal kereta. Waktu tu aku tukar minyak enjin wira dari fully syntetic ke semi syntetic. Tibe-tibe kereta tu jadi lebih laju. Dari top speed 100 ke 140. ke 160kmj. Menjadi remaja dengan darah muda ni memang bahaya. Tekan je enjin tu macam esok takde lagi tak fikir pun ape akan jadi dan bakal jadi. Mujurla waktu tu tayar pun bagus. Goodyear NCT5, memang agak grip. Tapi tak lama lepas tu aku tukar rim 16 dari 15, dapat tayar murah pulak tu.. top speed naik 180kmj tapi cornering rasa lain macam. Masa tu taktau tayar main peranan! Tapi aku pun dah start rasa takut nak amik selekoh selaju dulu. Suspension pun stock masa tu, jadi aku mula fikir, kalau aku ubah suspension ni macam mane?




Sebelum aku ubah ape-ape, aku cuba faham kereta baru aku ni! Apasal pelik lepas tukar rim! Lurus laju tapi selekoh hancor! Kalau dulu mrr2 highway tu memang 160kmj punyela, corner pun kurang2 120kmj. Tapi lepas tu macam... takut nak ikut speed dulu. Tapi kat highway, engine tu aku rev macam nak pecah, asal jalan clear je meter baring, 180kmj, 190kmj.. perghh.. kalau ikutkan la, mau mak aku maki hamun kalau tau cara aku drive macam tu.


Semua orang exited bile bwk kete baru, lagi2 untuk darah muda. Tak salah enjoy driving tu, tapi jalan merbahayakan orang lain atau diri sendiri. Laju ade banyak jenis laju dan ada banyak cara nak nikmati jenis laju. Orang yang profesional pun tak drive laju2 atas jalan, mereka pandu secara profesional!




0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger