Pages

Thursday, November 17, 2011

Penjagaan Transmisi Manual


Anda dah tahu jenis transmisi anda dan beza tranmisi di:


Dan kini anda memiliki salah satu darinya dan mungkin anda berminat untuk mengetahui bagaimana untuk menjaga transmisi anda dengan baik.


Transmisi Manual.


Transmisi manual agak mudah dijaga dan agak rendah kos selenggaranya sehinggalah waktu untuk anda menukar clutchnya.

Transmisi manual menggunakan minyak dan biasanya dipanggil Manual Transmission fluid, jenis minyak ini mudah didapat di semua jenis kedai alat ganti dan gear manual tidak berapa cerewet tentang viscositynya tapi pastikan ianya berkualiti dan elakkan yang terlalu murah. Minyak ini perlu ditukar setiap 40,000km

Ketika anda menekan clutch kaki anda, ada sesuatu yang akan menolak pressure plate supaya memberi ruang antara flywheel dan clutch. Samada ia menggunakan hidraulik atau kabel. Jenis Kabel biasanya digunakan pada kereta lama atau kenderaan bercc rendah. Dan untuk kereta berkuasa tinggi ia menggunakan hidraulik. Hidraulik menggunakan bendalir dan pam, jadi minyak hidraulik harus diperiksa untuk mengelakkan sebarang kebocoran.

Clutch perlu ditukar setiap 80,000-100,000km atau 3 tahun hingga 5 tahun angga menggunakan kereta. Kos penukaran clutch agak tinggi dari RM300 untuk kereta kecil sehingga RM1500 untuk kereta bersaiz sederhana. Jika anda merasakan sebarang kelewatan untuk clutch menolak kereta anda walaupun clutch telah dilepaskan sepenuhnya ataupun kereta anda tak larat nak naik bukit walaupun enjin anda seperti masih mampu mendaki, kemungkinan clutch anda telah haus. Elakkan ia berlarutan kerana kereta anda mungkin tidak boleh berjalan lagi dan flywheel anda akan calar dan meningkatkan kos menukar clutch kerana anda perlu meratakan semula permukaan flywheel.



Gear manual agak unik walaupun ia agak ketinggalan zaman kerana bagi mereka yang suka meluangkan masa dengan kenderaan mereka untuk modifikasi, anda boleh menukar clutch yang lebih baik untuk respon yang lebih baik, tetapi clutch anda menjadi lebih keras dan melenguhkan kaki anda dan lantunannya juga agak kurang selesa ketika memulakan perjalanan.

Jika clutch anda terlalu keras, anda boleh memperbesarkan pump clutch anda jika ia jenis pump dan mengurangkan keras pada clutch anda sedikit. Untuk jenis kabel anda perlu berhati-hati kemungkinan kabel anda akan putus jika clutch terlalu keras.

1 comments:

Suhardi_pirates said...

nak tanya,kalau kabel clutch dh 9tahun tak tukar,adakah boleh putus?clutch plate dah tukar baru one set.kabel aje tak tukar.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger