Sunday, November 27, 2011

Crew Blog: Natural Power



Naturally Aspirated atau dikenali sebagai enjin NA bermaksud enjin tanpa bantuan paksaan atau forced induction seperti turbocharge dan supercharged. Enjin jenis ini bergantung 100% kepada keupayaan enjin untuk menyedut udara di sekeliling untuk mendapatkan Volumetric Efficiency yang lebih baik.

Kebanyakan supercar seperti Ferrari dan Lamborchini menggunakan enjin NA untuk jentera mereka. Enjin jenis NA biasanya mempunyai limit rev yang lebih tinggi dari enjin forced induction. Enjin jenis ini agak rumit, 5 valve per silinder, compression yang tinggi, short stroke adalah biasanya kriteria untuk NA. Setengah pengilang kenderaan telah pun menggunakan enjin NA sekian lama seperti Honda. Honda cukup dikenali dengan enjin V-tec nya. Sebuah enjin dengan variable valve timing. Ia menggunakan kedua-dua kawalan elektronik dan mekanikal untuk menukar 2 jenis camshaft Mitsubishi Motor pula memberi jawapan dengan enjin MIVEC (Mitsubishi Innovative Variable valve timing Electronic Control. Dan toyota dengan VVT-i. Pembuat kenderaan Jepun ini tidak keseorangan apabila BMW mempunyai enjin jenis Variable Valve Timing mereka sendiri dipanggil VANOS. Mengapa mereka membuang masa untuk bermain enjin NA sedangkan mereka boleh mendapatkan lebih kuasa dengan enjin forced induction? Jawapannya adalah respon pada enjin NA.

Jika anda pernak mendengar deruman enjin Honda Type R dalam rev yang tinggi, anda pasti menyukainya seolah-olah sebuah simfoni okestra sedang mendendangkan lagu di hadapan anda. Atau mungkin bunyian yang datang dari jentera drift seperti AE86 yang menggunakan enjin AE111 4 throttle atau mungkin bunyi deruman BMW M3 atau M5. Kesemua enjin ini mampu menghasilkan bunyi yang membuatkan penggemar automotif mengalirkan air mata.

Apa kan daya, aku tak mampu untuk memiliki sebarang enjin variable valve timing. Bukan pada waktu itu dan aku masih berpuas hati dengan enjin NA aku tanpa Variable Valve Timing. Aku cuma sukakan selekoh dan enjin NA adalah yang terbaik di selekoh apabila aku boleh menekan pedal sebanyak mana kerana enjin NA dicipta untuk ketahanan pada rev tinggi. Mana-mana short stroker NA adalah dilahirkan untuk di rev tinggi dan sudah tentu, hanya dengan cara yang betul!


artikel dari: worldofmeta.blogspot.com jan 2009 ditulis oleh hilmi dan dialih bahasa semula oleh hilmi untuk Konmei institution.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger