Pages

Sunday, November 27, 2011

Crew Blog: Apabila Selekoh Pendek Bertemu Rev Tinggi


Touge, Drifting, dan autocross, 3 jenis sukan ini adalah pilihan high revver. Ketiga-tiga permainan ini memerlukan pemandu yang cukup berpengalaman dan jentera yang telah di tuned dengan baik. Ia lebih kepada selekoh tajam, tapi bagaimana pula dengan rally? dan perlumbaan di litar? Kedua rally dan litar mempunyai selekoh tetapi mereka tidak berapa memerlukan rev tinggi untuk perlumbaan berkenaan. Rally adala perlumbaan yang memerlukan torque yang tinggi, kuasa dan repon yang cepat! Kadangkala pemandu rally akan brek terlalu kuat dan memerlukan kuasa jenteranya kembali untuk menolak balik keretanya. Kelajuan enjin anda akan sentiasa bermain di atas dan di bawah dan litarnya agak panjang. Dan perlumbaan di litar pula bergantung kepada strategi dan setup jentera anda. Perlumbaan berkenaan mungkin memakan masa beberapa jam dan anda mungkin memerlukan enjin yang kurang stressnya.

Tapi touge, drifting dan autocross lahir dari perlumbaan di jalanan, Perlumbaan hanya memerlukan beberapa minit dan anda tak perlukan top speed kereta anda. Jadi anda boleh menyediakan jentera anda dengan maksimum. Mesin untuk 3 perlumbaan ini kadangkala dibina dengan torque yang sangat rendah tapi horsepower yang tinggi. Enjinnya pula mempunyai output yang sangat lemah pada RPM rendah. Macam mana nak pandu jentera ini? Pandu seperti anda tak perlukan brek! Dah tentulah anda tentukan brek waktu memandu, tapi kurangkan mengurangkan kelajuan jentera anda dengan mengimbangi beratnya.

Masih tak boleh membayangkan beza antara touge, drift dan rally,litar lumba? cubalah 3 litar berbeza ni, jalan sempit dengan selekoh tajam, highway yang banyak selekoh dan jalan yang licin berpasir dengan jalan yang tak rata. Pandu kenderaan anda pada 3 trek berbeza ini dan tolong... tolong lakukannya dengan berhati-hati.

artikel: worldofmeta.blogspot.com april 2009 ditulis semula dan dialih bahasa oleh hilmi

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger