Pages

Wednesday, February 10, 2010

MBT-01 Jenis Enjin

Gambar di atas menunjukkan salah satu jenis enjin. Ia adalah sebuah enjin carian yang terkenal. Tapi jangan salah sangka! Ini bukanlah jenis enjin yang kita akan bincangkan dalam topik ini. Gambar di atas lansung tiada kena-mengena dengan topik ini. Hanya sekadar hiasan. Kita akan membincangkan enjin jenis "internal combustion" dan bukan enjin carian seperti di atas kerana ia tidak mampu menggerakkan kereta anda.



Single cylinder engine
Biasa terdapat pada motorsikal berkapasiti kecil. Mempunyai satu block dan satu piston. Biasanya menggunakan "air cool system" iaitu penyejukan oleh angin luar. Terdapat juga dalam "liquid cool" yang menggunakan radiator. Ia mudah diselengara dan biasanya menggunakan sistem OHC (overhead camshaft) di mana camshaft terletak di atas enjin. Enjin ini sangat ringan dan mudah diselenggara.




V2 engine
Enjin jenis 2 silinder dan 2 piston berbentuk V, setiap satu block mempunyai intake dan outlet masing-masing. Kedua-dua piston dihubungkan dengan crankshaft di bawah dan disambungkan pada gearbox. Bagi yang menggunakan sistem karburator, ia sangat sukar di 'tune' kerana setiap ruang akan mempunyai angin yang berbeza. Kos untuk modifikasi enjin jenis ini agak mahal kerana ia mempunyai 2 "cylinder head" bermakna 2 camshaft yang berbeza.



INLINE ENGINE
Enjin yang biasa digunakan untuk semua jenis kereta, mempunyai 3 hingga 6 silinder. Enjin jenis ini lebih menjimatkan kos dan mudah dihasilkan berbanding enjin jenis lain. Ia juga mudah diselenggara dan mudah diubahsuai.



V engine
Enjin dengan bentuk V, mempunyai 2 block berasingan. Terdiri dari 2 hingga 12 silinder. Enjin jenis ini mampu menjimatkan ruang dalam engine bay kereta anda kerana ia tidak memanjang.



V engine (Volkswagen design)
Ia mempunyai konsep seperti V engine tetapi tidak block tidak berpisah. Ia masih menggunakan satu block dan ini lebih menjimatkan ruang dalam engine bay anda.



Boxer/flat engine
Konsep yang sama seperti V engine tetapi ia tidak menegak, ia mendatar. Enjin jenis ini kurang rintangan graviti dan lebih lancar. Biasanya terdapat dalam 4 ke 6 silinder dan digunakan pada kereta seperti Subaru Impreza, Subaru Legacy, dan Porche Boxter.



W engine
Menggabungkan kedua2 konsep V engine. V engine jenis volkswagen dan V engine biasa. Enjin jenis ini mampu memuatkan 12 hingga 16 silinder tanpa menggunakan ruang yang banyak. Enjin w16 mempunyai 16 silinder terdapat dalam Buggati Veyron.



Rotary/wankle engine
Engine yang tidak menggunakan piston. Enjin jenis ini mampu memberi kasa kuda yang tinggi dengan kapasiti yang kecil. Ia menggunakan segi tiga yang berputar untuk melakukan proses sedutan, mampatan, letupan dan membuang. Sebuah rotary engine mempunyai 3 ruang untuk proses pembakaran. Enjin jenis ini terdapat dalam kereta Mazda RX-7 dan Maxda RX-8'




Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

1 comments:

Unknown said...

out site is more usefull ans easly use...

Fancy designer wear and fashioable.......
Here We Have Some For You In Your Budget
For More.... Plz visit Plz visit:-
designer wear printed

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger