Pages

Tuesday, September 21, 2010

MBT-02 Jenis Brake



Sebuah kereta kecil biasanya akan diberi disc brake jenis solid, iaitu besi padu yang tiada ruang untuk udara melaluinya kerana kereta jenis ini tidak menghasilkan banyak suhu pada breknya. Berlainan dengan kereta yang lebih besar akan dibekalkan disc brake jenis ventilated. Ruang udara di tengah-tengah membenarkan udara untuk masuk melaluinya dan menyejukkan disc brake dengan lebih cepat.

Ventilated Disc Brake

Untuk tujuan perlumbaan atau kereta jenis sport, brake jenis crossed drilled akan dibekalkan, memberikan lebih ruang untuk udara melaluinya.



Crossed Drilled Disc Brake


Untuk kereta yang berkuasa tinggi sepeti kereta jenis supercar atau sportcar, disc dengan material berlainan akan dibekalkan.

Penggunaan bahan seperti seramik adalah bahan yang lebih banyak digunakan. Bukan seramik seperti lantai tandas anda ataupun mangkuk tandas anda, tetapi ia adalah Carbon Fibre Reinforced Ceramic. Ia lebih ringan dan tahan suhu panas dan cepat menyejuk. Bahan jenis ini mampu bertahan dalam suhu apabila besi lain sudah mula membengkok. Had maksimum suhu untuk beroperasi adalah 900 darjah selsius.

Ceramic disc brake

Kebanyakan supercar seperti Ferrari dan Lamborghini, brake jenis Carbon fibre-reinforced silicon carbide akan digunakan. Hasil campuran silicon carbide dan carbon fibre. Had maksimum suhu berperasi adalah 1400 darjah selsius.


Untuk jentera seperti Formula 1, disc jenis Reinforced carbon akan digunakan. Ia tidak sesuai untuk kereta biasa bukan kerana harganya, tetapi ia hanya berfungsi pada suhu tinggi. Bermakna anda perlu memandu sangat laju hanya untuk memastikan brake anda berfungsi. Jika anda mempunyai pengalaman memandu atau menonton dokumentari F1, jentera ini tidak akan membrek pada halaju yang perlahan.



Brake pad.
Terletak dalam brake caliper. Kalau mekanik cakap brek dah habis, yang dimaksudkan adalah brake pad anda.

Bahannya biasanya adalah asbestos. Tetapi oleh kerana bahan ini tidak baik untuk kesihatan, ia digantikan dengan pelbagai bahan organik. Cara lebih murah untuk mendapatkan brek yang lebih baik adalah dengan menukar brake pad yang lebih baik. Brake pad yang baik bukanlah bermakna ia menggigit lebih kuat atau memberhentikan kereta anda dengan cepat. Ia mungkin tidak mudah menguncikan tayar kereta anda dan memberi brek yang lebih lancar. Tetapi awas, brek yang berpretasi tinggi mungkin lebih bising atau berfungsi pada kelajuan yang lebih tinggi.




0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger