Wednesday, September 15, 2010

1. Penjagaan


Dah ade kereta sendiri? dah seronok? dah puas hati?

Proses membeli memang la seronok, kita pilih kita dapat... tapi tau jaga tak? Nak jaga kereta ni bukan senang, macam jaga awek/laki jgk... ade yg macam jaga anak pun ade! Biase org jaga anak nak belikan baju baru la, nak beli alat mainan comel2, cadar cantik2... yang ade awek tu pulak nak bawak pegi makan, tgk wayang, nak bagi janji2 manis dan macam2 helah dan tipu daya lagi!

Tapi bile dah beli kereta ni realiti, bukan lagi fantasi anda yang boleh dibuat sambil lewa, salah langkah, duit terbang! bukan seringgit dua! tapi berbulan gaji punye cerita!

Servis pertama untuk 1,000km untuk kereta baru! yang ni agak penting la... telefon pusat servis berdekatan untuk temujanji dulu, datang dengan buku servis dan jumpa service advisor anda. Pastikan anda mengadu apa sahaja masalah kenderaan anda jika mengesan apa-apa yang mencurigakan. Ia masih dalam warranty! Pastikan anda datang dengan rakan anda yang mempunyai kenderaan kerana kereta anda mungkin perlu ditinggalkan untuk beberapa jam melainkan anda sanggup menunggu.

Untuk yang membeli kereta terpakai pulak, dapat2 je kereta, terus pegi bengkel yg anda percaya! tengok timing belt, tgk aircond/alternator belt, minyak enjin, minyak gear, dan oil seal enjin anda, pastikan tiada sebarang kebocoran. periksa tayar dan brek jugak. Untuk keselamatan anda! yang calar2 kemek2 tu jika ada, kemudian2 pun takpe... sebarang kebocoran pada radiator pun perlu dikenal pasti. biar habis duit pun takpe, memang kene prepare untuk semua ni kalau beli kereta terpakai.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger