Pages

Sunday, September 19, 2010

2. Proses Wear and Tear



"WEAR AND TEAR" bukanlah bermaksud pakai dan koyak! proses wear and tear adalah di mana sesuatu objek berkenaan telah haus atau terhakis. Setiap objek bergerak dan bergeser akan mengalami proses berkenaan.

Sepertimana anda memakai kasut, tapaknya akan haus, jika anda berlari, akan berasa haus. Sesetengah objek pada kenderaan anda tidak memerlukan geseran, dan di tempat ini akan terdapatnya sejenis cecair yang dipanggil pelincir. Untuk pengetahui apa itu pelincir, sila KLIK SINI.

Part seperti tayar, brek, adalah contoh objek yang mahukan geseran maksimum. Part seperti objek bergerak dalam enjin anda, bearing, dan segala objek bergerak lain memerlukan pelincir. Di sinilah geseran akan berjaya dikurangkan tapi tak berjaya dielakkan.

Jika anda membeli kereta baru, hal ini akan berlaku, dan di sini warranty kereta anda tidak akan mempedulikan nasib anda melainkan ia berlaku atas kesilapan kenderaan anda. Tetapi kenderaan anda jarang silap! anda yang selalunya mudah melakukan kesilapan!

Berikut adalah bahagian yg akan mengalami proses wear and tear :

1. Brake pad
- terletak pada brek anda pada bahagian tayar, brake pad inilah yang akan membantu memperlahankan kereta anda. Jika anda mengesan sebarang bunyi bising yang menyilukan, pastikan anda memaklumkan hal demikian kepada service advisor anda. Dikhuatiri akan mencalarkan permukaan disk anda dan akan mencacatkan prestasi brek anda. Biasanya brakepad ini boleh bertahan selama setahun mengikut gaya pemanduan dan jauh perjalanan anda.

2. Tayar
- tayar yang ada bunga tak bererti selamat, kadang2 tayar dengan bunga yang nipis ni sangat bahaya terutama ketika hujan. Tayar mampu bertahan selama 2 tahun jika ia sejenis tayar biasa. Untuk tayar berprestasi tinggi, hayatnya lebih rendah. Jika anda sering memandu, periksa tayar anda setiap 10,000km. Pastikan alignment dan camber adalah tepat, berserta isipadu angin yang mencukupi untuk mengelakkan tayar cepat haus.

3. Penyerap hentak
-atau dipanggil absorber yang menyerap segala hentakan mengejut yang mampu mencacatkan tulang2 anda. Ada jenis yang boleh bertahan sehingga 100km atau 5 tahun, tapi ada yang bertahan selama 3 tahun dan ada yang setahun sekali kene tukar! Bergantung kepada jenis kereta yang anda pakai dan juga cara pemanduan, absorber ini penting untuk keselesaan dan keselamatan anda. Jika terasa kereta anda membuai seperti sebuah bot menangkap ikan, sila periksa sebarang kebocoran pada absorber anda.



4. Tali sawat
-bukan sejenis kapal terbang! tapi sejenis tali yang menggerakkan enjin anda, yang memberikan kuasa bateri kepada bateri dan kereta anda, yang membantu meringankan steering anda dan menyejukkan aircond anda. Tetapi kereta jenis baru lebih banyak menggunakan rantai dari tali sawat, jadi ia tidak perlu ditukar untuk jangka masa yang sangat lama. Untuk aircond/power steering/alternator pula, masih menggunakan tali. Jika anda terdengar seperti tikus menyanyi di dalam ruang enjin anda, mungkin salah satu tali anda perlu ditukar atau terlalu longgar.





5. pengilap cermin
-dipanggil Wiper! berhaga antara rm10 hingga rm120 sepasang. Lebih berbaloi untuk mendapatkan jenis silikon kerana ia tahan lebih lama dan tak perlu diangkat ketika panas. Penglihatan yang jelas sangat penting untuk mengelakkan sebarang gangguan ketika memandu. Dapatkan sekali syampu untuk cermin yang akan membantu anda menjelaskan pemandangan anda ketika hujan.


6. Mounting enjin/gear
-yang menyokong enjin atau gearbox anda. Jika terdapat gegaran tak normal ketika enjin hidup walaupun kereta anda dalam keadaan statik, periksa mounting enjin anda.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger