Pages

Tuesday, September 21, 2010

MAD-02 Pedal Control (transmisi auto)


Automatik? bagus ke? tak jantan? tak laju? betul ke?

Kalau tak jantan, tak laju, tak bagus, nape hampir kesemua kereta zaman sekarang pakai gear auto? agak2 korangla... kenapa? korang tak fikir ke?

Apasal ade yg kat luar sana berlumba pakai gear auto? BMW? Maserati? Jaguar? Nape mereka drive lebih bagus? lebih jantan?

Adakah gear auto yang tak jantan, atau anda yg membuatkan ia hilang kejantanannya?


Sebelum anda bertanya soalan seperti di atas pada diri anda sendiri, pastikan gear auto jenis apa yang anda pandu. Gear terdapat jenis seperti:

CVT (Continuously Variable Transmission)
yang ini bukan auto atau manual! tidak terdapat sebarang gear dalam transmisi jenis ini. ia dipusingkan oleh tali sawat. Jika terdapat 7 speed mode, ia hanyalah gear khayalan yang dicipta untuk membuatkan anda berasa bangga memandu kereta anda.

Automatic Gearbox
terdapat 3 kelajuan, 4 kelajuan, 5 kelajuan, 6 kelajuan, 7 kelajuan dan 8 kelajuan. Terdapat yang datang dgn shiftronic, iaitu ia boleh dikawal seperti manual dan juga terdapat dalam bentuk paddleshift, iaitu penukaran gear terletak di belakang steering.

Manual Automated gearbox
Gearbox manual dengan fungsi automatik! yang ini jarang terdapat pada kereta biasa!


Apa yang penting dalam penggunaan gear automatik adalah kesabaran anda dalam melaksanakan pedal control. Kebanyakan kereta yang powerbandnya dalam keadaan tinggi, Lajak atau pickup kereta anda mungkin menyedihkan.

Apa itu powerband?KLIK SINI


Apa itu kesabaran? Anda perlu mengawal nafsu kelajuan anda, sabar pada lajakan, biar enjin anda sendiri membawa anda ke kelajuan tertentu, jadi jangan sentiasa menekan pedal anda sehingga habis setiap kali melajak kereta anda. Kecuali jika perlu, apabila memotong, keluar selekoh dan mendaki, anda tak perlulah menggunakan 100% kuasa kereta anda.

Setibanya anda di selekoh atau simpang, kurangkan penggunaan pedal, minyak atau brek, anda boleh cuba menggunakan enjin braking, iaitu menurunkan gear anda dari D ke 3 atau 2, tak perlu sehingga L. ini untuk mendapatkan momentum yang lebih baik untuk kereta anda.

Cuba untuk pelajari kaedah transmisi anda untuk mendapatkannya hampir sama dengan fungsi manual. Jika anda cukup baik dalam penggunaan auto, anda mungkin dapat mengenalpasti kebaikan auto dari manual selain kaki tidak penat dalam kesesakan lalu lintas.

Kenali kereta yang anda pandu, ia akan memberi kerjasama apabila anda sefahaman dengannya.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger