Pages

Thursday, August 11, 2011

Modifikasi: Stabilizer bar




Stabilizer bar atau besi melintang di kawasan yang tak sepatutnya di dalam bonet, atas dan bawah kereta anda! Ramai je yang tampal stiker ultra racing, zenden, cusco dan ramai jugak yang pasang beli ni melintang-lintang dalam kereta masing2. Tapi tau ke ape fungsinye?

Setiap kali anda memecut, membrek, mengambil selekoh, setiap bahagian dalam kenderaan anda akan bergerak, bukan bergerak sebab anda memandunya, tapi ia menghasilkan bending moment atau pembengkokkan sementara.

Seperti juga spring yang dibuat dari besi, ia bersifat anjal, begitu juga rangka kereta anda, ia juga besi dan anjal cuma keanjalannya tidak selembut spring. Dalam anda berseronok, kemungkinan rangka kereta anda membengkok dan jika anda memandu secara tak senonoh untuk beberapa tahun, anda akan dikejutkan dengan rangka kereta anda yang tidak waras walaupun tidak pernah kemalangan.


di atas adalah contoh stabilizer bar yang penting atau popular. Ia dipanggil strut bar dan terletak dalam enjin bay anda, ia mempunya jenis 2 point, 3 point dan 4 point. Strut bar 4 point juga berfungsi ketika kereta anda mengalami kemalangan kerana ia memperkukuhkan rangka kereta anda. Tujuan utamanya adalah untuk memperkukuhkan bahagian depan kereta anda ketika menghadapi selekoh dengan kelajuan tinggi. Anda akan merasakan satu pergerakan yang lebih aneh untuk kereta anda setelah strut bar ini dipasang kerana ia tidak memberi ruang untuk rangka anda bergerak.


Anti roll bar, terletak diantara kedua tayar belakang kenderaan anda. Biasanya kereta moden telahpun dilengkapi dengan anti roll bar dan ia boleh diubahsuai kepada yang lebih besar diameternya untuk pengendalian kenderaan yang lebih baik.

Terdapat lebih banyak stabilizer bar yang boleh di tambah seperti di bawah enjin, di bawah rangka kenderaan bahagian tengah dan belakang, di dalam kenderaan dipanggil room bar dan upper rear bar di bahagian belakang dan fender bar di bahagian tepi kiri kanan depan.

Menambah stabilizer bar akan menjadikan kereta anda lebih stabil tetapi jika terlalu banyak ia akan menyukarkan pergerakan kerana rangka terlalu keras. Jadi biasanya strut bar, anti roll bar dan room bar ditambah.

Terlalu banyak stabilizer bar juga akan menambah berat kereta anda, jadi fikirkan dahulu tujuan anda untuk menambah sebelum anda membazirkan wang anda. Anda boleh layari www.ultraracing.my untuk melihat lebih banyak stabilizer bar untuk kereta anda kerana di Malaysia, mereka yang memonopoli keteguhan kereta di sini.


3 comments:

nak ubah hutang said...

tpi lbh safety... i pakai 4 point... bila excident ( bukan aku yang bawa)
kereta takleh guna... engine ok tak rosak... tuan kete yg bawa pun ok

nak ubah hutang said...

tpi lbh safety... i pakai 4 point... bila excident ( bukan aku yang bawa)
kereta takleh guna... engine ok tak rosak... tuan kete yg bawa pun ok

Unknown said...

den bru pkai 4point...mmg terasa kelainan dan keselamatan masa ambil selekoh..owner jadi lebih konfiden ketika bawa...huhuhu

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger