Pages

Sunday, August 14, 2011

Modifikasi: Downforce



Meningkatkan downforce adalah perkataan betul dan selalu digunakan oleh orang yang lebih bertamadun sedikit dari orang yang memanggil wide body atau bodykit atau spoiler.

Ini kerana, apabila anda menyebut nak tambah spoiler, nak tambah bodykit atau apa saje yang ditambah dengan tujuan kosmetik, anda baru sahaja menambah satu lagi beban ke atas kereta anda dan mungkin ia nampak laju tapi lansung tak membantu melajukan kereta anda.

Oleh kerana itu dengan menambah downforce adalah lebih meyakinkan dari menambah segala yang memberatkan kereta anda.




Anak panah diatas menujukkan downforce, iaitu daya yang sangat kuat menolak sebuah kereta dan meletaknya di bumi yang nyata kerana apabila udara di bawah kenderaan lebih laju dari di atas, satu daya akan menarik kenderaan ke bawah. Jika diperhatikan, anak panah tu cuma ada dua je, sebab di belakang dah mula leper dan lurus, keadaan ini agak membahayakan keadaan kerana bahagian belakang mungkin menjadi lebih ringan, oleh kerana itu spoiler dipasang untuk menambah satu lagi anak panah.


Sebelum anda menghabiskan duit di kedai-kedai yang tak sepatutnya, tanya diri anda, kenapa anda nak habiskan duit tu? adakah untuk tujuan kosmetik dan mencantikkan kereta? Jika ya, sila abaikan artikel ini kerana anda bebas melakukan apa sahaja tapi tolong la jadikan kereta tu sebuah kereta.



Berikut merupakan spoiler untuk membantu anda di jalan lurus dan kebanyakannya digunakan dalam perlumbaan drag. Ia tidak begitu tinggi hanya untuk mengelakkan turbulance di belakang kenderaan sahaja.



Gambar diatas menunjukkan bahagian belakang kereta tanpa sebarang spoiler, badan jenis coupe atau sedan biasanya mengalami masalah ini. Angin yang menemui selekoh tajam akan berputar dan membawa beban di belakang kenderaan berkenaan.



GT wing pula selalu dikesan dalam perlumbaan drift dan track racing, GT wing lebih membantu di bahagian selekoh walaupun mungkin akan mengurangkan drag pada jalan lurus ini kerana, perlumbaan seperti ini lebih di selekoh dari jalan lurus.


Selain spoiler dan GT wing anda, ketinggian kereta memainkan peranan. Terdapat perbezaan antara mereka yang memasang skirt yang lebih rendah berbanding mereka yang merendahkan kereta.

Merendahkan kereta iaitu merapatkan chasis pada lantai iaitu dengan memendekkan suspension anda. Bukan potong spring atau bakar spring tu dan jangan sekali-kali buat perkara tu, tapi carilah suspension yang sesuai yang lebih pendek atau adjustable suspension.

Selepas merendahkan chasis anda, barulah fikir nak tambah2 skirting tu. Biasanya bodykit aftermarket dari tuner2 ni bukan sebarangan, ia dicipta dalam wind tunnel untuk meningkatkan drag dan aerodynamics.

Setiap lekuk pada skirting depan, tpi dan belakang adalah untuk pengaliran udara yang betul untuk jalan lurus dan selekoh. Ada juga yang membantu menyejukkan tayar dan brek dan ada yang membawa udara ke dalam enjin.

Untuk anda yang berminat mencantikkan kereta anda tanpa menghiraukan downforce sebenar mungkin boleh mencontohi kereta2 tuner yang sedia ada daripada anda pasang tak tentu arah.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger