Pages

Thursday, August 11, 2011

Modifikasi: Meringankan enjin





Meringankan bahagian enjin antara salah satu modifikasi yang menjadi salah satu modifikasi yang popular. Ini kerana alat ganti yang lebih ringan banyak dijual dan mudah diperolehi dengan harga yang agak rendah.

Memandangkan harga alat ganti yang rendah dan kos pemasangan yang tidak berapa membebankan, campulley atau crankpulley yang ringan contohnya menjadi pilihan ramai peminat kereta sebagai pilihan modifikasi mereka. Tapi tahukah anda apa yang terjadi jika enjin diringankan?


Torque = r x F atau \boldsymbol \tau = rF\sin \theta\,\!


di mana r adalah panjang atau vektor tempat asal daya diberikan dan F adalah daya. Di sini anda mungkin memerlukan satu lagi persamaan iaitu F atau force

Force = m x a

di mana m atau jisim(mass) didarabkan dengan a pecutan(acceleration)

apabila jisim mula berkecimpung dalam kehadiran torque anda yang penting dalam powerband anda... (sila klik sini jika anda tidak pasti apa itu powerband) ia akan memberi kesan kerana r didarabkan dengan F. Untuk mendapatkan F pula, m perlu didarabkan dengan a. Jika m adalah kecil dan didarabkan dengan a, sudah tentu F adalah kecil dan jika F didarabkan dengan r dan ia akan menjadi kecil melainkan r membawakan satu perubahan di mana agak sukar untuk didapati dalam enjin anda.


OK! sekarang anda mesti dah pening kan? BAGUS! sesungguhnya kekeliruan itu sangat indah... Jadi kesimpulannya, jika enjin anda adalah stock dan hanya meringankan part enjin tanpa menambahkan torque, anda telahpun mengorbankan torque anda tapi tahniah! kerana horsepower kereta anda mungkin bertambah kerana:


Horsepower = (torque x rpm)/5252

Persamaan horsepower anda adalah seperti di atas, Revolution per minit atau RPM mungkin berubah! iaitu redline rpm anda mungkin boleh melonjak tinggi atau rpm anda mendaki dengan lebih laju kerana tiada halangan atau inersia telah dikurangkan.


Jadi, mungkin kereta anda bertambah laju? Mungkin ya, ia bertambah lancar, pecutan 0-100 mungkin lebih baik... tapi apa masalahnya?

Untuk anda yang hanya menukar pulley mungkin masih tidak bermasalah tetapi awas kepada enjin kecil seperti 1.3 liter atau bawah 1000cc. Kereta dengan enjin 1300cc dan mempunyai berat lebih 1 tan, jika enjin diringankan ia mungkin tidak mampu membawa kereta anda mendaki dengan lebih baik melainkan anda terus mendaki dengan rpm lebih tinggi.


dan jika anda lebih ekstrim dan mula meringankan bahagian lain seperti crankshaft anda supaya kelihatan lebih tajam seperti di bawah, anda mungkin tak mampu mendaki gunung atau bukit yang curam!

Ini kerana inersia enjin anda telah hilang, walaupun ia mampu dipandu laju di jalan yang lurus, namun ia sangat sukar untuk mendaki kerana inersia dalam enjin diperlukan untuk mendaki melainkan anda memandu enjin 2000cc keatas dengan force induction seperti turbo atau supercharge.

Walaubagaimanapun di litar, meringankan bahagian enjin ini sangat penting kerana kereta anda tidak mendaki bukit yang curam. Dan akibat pecutan RPM yang luarbiasa, proses wear and tear lebih mudah berlaku dan sediakanlan wang yang lebih untuk hari hujan anda.

5 comments:

goldenarm said...

jangan lupa follow blo che juga

Ady_GabanMerah said...

>>benzw201lovers.blogspot.com<<

Unknown said...

thanks
http://agdaudr.blogspot.com/:)

nak ubah hutang said...

pening kpla nak faham... tpi buang duit utk ubah suai engine ini dah prangai saya.... hihihihi...

nak ubah hutang said...

pening kpla nak faham... tpi buang duit utk ubah suai engine ini dah prangai saya.... hihihihi...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger