Pages

Thursday, January 6, 2011

Racing line


TIDAK!!! Gambar di atas takde kene mengena lansung dengan topik di atas! Gambar di atas hanyalah gambar sebuah Lotus dengan 'racing stripe' bukan racing line!

Walaubagaimanapun jika anda tidak memandu kereta Lotus atau tidak mempunyai sebarang racing stripe, anda mampu menggunakan racing line bila2 masa dan di mana jua anda memandu. Gunakan sebaik mungkin walaupun tak pernah ade cikgu memandu anda mengajar mengenai istilah ini.

Racing line adalah sebuah garisan yang hanya boleh dilihat oleh pemandu terlatih dan mempunyai kesenian dalam ilmu memandunya. Tujuan racing line ini adalah untuk mengekalkan kedudukan kenderaan di dalam ruang jalannya di samping mengelakkan sebarang kegagalan untuk mengawal kenderaan tatkala hukum fizik mula mengambil alih logik akal fikiran anda.

Sebelum anda mengenali racing line, anda perlu mengenali APEX. APEX adalah satu titik atau satu point untuk anda menentukan kestabilan kereta anda akan terganggu. Seperti sebuah jarum pada jangka lukis anda, titik berkenaan menentukan penamat yang membuatkan anda bermula untuk menukar haluan atau bertindakbalas apabila kereta anda hilang pertimbangan.

APEX berubah mengikut keadaan jalan seperti kering dan basah, tidak rata dan juga saiz kenderaan anda. APEX akan membuatkan anda masuk ke selekoh lebih awal atau lebih lambat dan menentukan bila anda boleh menekan pedal pecut anda.



Gambar di atas menunjukkan sebuah selekoh dan APEX berada di tengah selekoh berkenaan di mana tulisan APEX diletakkan.

Terdapat empat garisan berwarna di situ dan hanya satu sahaja yang boleh digelar racing line iaitu warna hijau.

Garisan berwarna ungu merupakan garisan yang paling lewat sekali untuk memutar steering yang mungkin membuatkan anda tersentap steering dan menekan pedal dengan lebih banyak yang membuatkan kereta anda berpusing. Jadi elakkan untuk masuk terlalu lambat.


Garisan kuning pula adalah garisan yang tidak menggunakan APEX dengan sebaik mungkin, di mana apex diletakkan di dalam trek dan membuatkan anda tidak sempat untuk membuat sebarang pusingan.

Garisan oren pula meletakkan apex terlalu awal, ini membuatkan anda memusing steering lebih awal dan memaksa untuk brek yang berakhir dengan mengambil selekoh terlalu lambat atau hilang kawalan.

dan Garisan hijau adalah garisan yang mempergunakan apex sebaik mungkin dan mampu mengawal sebarang oversteer atau understeer kerana kereta sentiasa berada di tengah2 trek dan tak terkeluar landasan. Bagaimanapun kemahiran pemandu menjadi penentu untuk kelajuan jentera di selekoh.

Jadi bagaimana untuk menentukan lokasi apex di selekoh yang berlainan?

"practice make perfect" anda mungkin boleh memandu dengan perlahan dengan gear tinggi dan tanpa menggunakan brek anda mengambil selekoh. Cara ini yang kami praktikkan untuk memahami sesebuah apex di mana dengan gear tinggi atau rpm rendah, anda tidak boleh memaksa traction untuk berada di tayar anda dan tanpa brek, anda mungkin akan mengalami sedikit kesukaran di selekoh. Sehingga anda berjaya mengawal kereta anda dengan mudah dengan gear yg tinggi dan rpm rendah dan jarang menggunakan brek, anda mungkin telah berjaya mengesan apex dan juga melihat racing line yang sesuai dengan kereta anda.



Di atas adalah cara kami mempraktikkan pemanduan kami. berikut adalah jalan 2 lane dengan setiap lane mempunyai ruang yang luas. Dengan tidak mengganggu lane di sebelah, anda boleh menggunakan racing line sebaik mungkin di dalam satu jalan yang sempit. Jika keadaan agak sukar, anda sekurang-kurangnya mempunyai ruang untuk melakukan sedikit kesilapan dan terkeluar landasan sekali sekala. Dengan cara ini anda akan dapat menggunakan ruang yang lebih besar sebaik mungkin jika ruang yang kecil dapat anda fahami.

Selain mempraktikkan racing line, weight transfer, pengawalan g-force dan pedal control sangat penting untuk menjayakan sebuah racing line. Yang penting anda tidak panik jika kenderaan anda hilang kawalan dan sila praktikkan di kawasan yang selamat.





0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger