Thursday, March 25, 2010

MBT-01 Brake




Digunakan untuk memperlahankan atau memberhentikan kereta anda, ia dipanggil brek. Suisnya terletak pada pedal kedua dari kanan di kaki pemandu dan disambungkan dengan sistem hidraulik kepada cakera dan pengapit di setiap tayar anda.

Brek hadapan setiap kenderaan biasanya berbentuk disc brake atau cakera. Sekeping besi bulat akan diapit oleh pengapit. Di bahagian belakang pula ada sesetengah kereta yang menggunakan brek jenis drum dan ada yang menggunakan jenis disc.

Perbezaan pada drum dan disc? Drum brake lebih murah harganya dan tidak perlu diselenggara dengan kerap, manakala disc brake lebih mahal dan brake padnya lebih cepat haus dari drum brake. Sistem brake disc berfungsi lebih baik pada kelajuan tinggi manakala dalam keadaan statik, brake drum memberi cengkaman yang lebih jitu.

Misalnya pada keadaan pegun atau parking, sebuah brake drum beroperasi lebih baik walaupun pada cerunan bukit. Ia mampu menghalang kereta untuk bergerak. Manakala disc brake tidak sebaik drum brake pada keadaan statiknya, ia lebih baik beroperasi pada suhu yang lebih tinggi.

Jadi mengapa ada diantara kereta yang dibekalkan dengan disc brake pada bahagian belakang jika drum brake berfungsi dengan lebih baik?

Sebelum itu anda perlu tahu bagaimana sesebuah kereta diperlahankan atau diberhentikan, ia bukan bergantung kepada cengkaman brek semata-mata, tapi lebih kepada keupayaan sebuah brek untuk memerangkap lebih banyak haba. Tenaga tidak boleh dihapuskan tapi boleh berubah bentuk. Sebuah kereta yang bergerak mempunyai tenaga kinetik, dan untuk menghentikannya, brek akan menukarkan tenaga kinetik kepada tenaga haba yang dihasilkan pada brek dan tayar.

Sebuah disc brake kereta biasa mampu menghasilkan lebih 100 darjah selsius haba dan tidak lebih 300 darjah selsius. Ia akan memerangkap sebanyak haba yang boleh pada disc brakenya. dan haba berkenaan akan disejukkan melalui udara yang melaluinya. Ini akan menyejukkan disc brake dan sekaligus meningkatkan keupayaan sebuat disc brake untuk menghentikan kenderaan dengan lebih baik.

Jika anda mempunyai pengalaman menuruni sebuah gunung dengan kenderaan anda dan mendapati brek anda tidak berfungsi seperti biasa, ini bermakna brek anda telah mencapai suhu maksimumnya. Cara yang lebih baik adalah dengan menggunakan engine braking iaitu menggunakan gear rendah semasa menuruni bukit berbanding menggunakan brek anda. Lepaskan brek anda untuk seketika supaya anda boleh mengurangkan suhunya.


Kereta yang lebih laju akan dibekalkan brek yang lebih besar dengan material disc brake atau brake pad yang lebih baik. Begitu juga dengan pengapit atau caliper, brek yang lebih baik mempunyai caliper dengan empat atau lebih omboh yang membantu caliper mengapit dengan lebih baik.

Brake pad dan brake disc dengan material tertentu seperti titanium, ceramic atau carbon fiber mampu menyerap haba yang lebih tinggi atau mempercepatkan proses menyejukkan brek berkenaan. Sesetengah besi campuran pula mampu meningkatkan daya sebuah disc brake untuk menyerap lebih haba dari sebuah disc brake biasa.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger