Pages

Tuesday, March 16, 2010

MBT-01 Tayar


Sejenis getah sintetik bertulangkan dawai besi dan berisi angin sekurang-kurangnya 28psi. Terletak pada rim anda ia merupakan bahan penebat yang menyambungkan kereta anda dengan permukaan jalan sekiranya anda tidak melalukan perkara lain yang melucukuan.


Sejenis getah yang tidak asli ini berfungsi menggerakkan kereta anda dengan lebih efisyen. Ia perlu berbentuk bulat, berupaya menghasilkan geseran ke setiap arah dan berupaya memberi laluan kepada cecair untuk keluar dari permukaannya.

Merupakan nyawa anda ketika di dalam kenderaan anda yag bergerak, anda bergantung sepenuhnya terhadap kewarasan tayar anda dan daya geseran ang dihasilkan. Mengharapkan ia tidak hilang geseran, atau meletup di tengah jalan, anda perlu tahu bila tayar anda akan melakukan aksi berkenaan.

Tayar yang lebih lebar dari saiz asal yang dibekalkan oleh pengeluar akan memberi anda lebih cengkaman dan lebih kelajuan pada pecutan. Tetapi apa yang lebih penting adalah bahan yang digunakan oleh tayar berkenaan serta kompaun jenis keras atau lembut. Dikelaskan sebagai kategori street tire, Sport tire, Racing slick tire, ketiga kelas ini digunakan untuk tujuan berbeza.

Street tire, untuk mereka yang berada di jalanan menghabiskan masa yang bagus untuk ke pasar atau bekerja atau menghabiskan sisa-sisa hidup mereka yang tidak berguna. Karakter tayar ini adalah tahan lama dan murah. Kurang baik untuk kelajuan dan sedikit berbahaya untuk jalan basah. Taya jenis ini boleh bertahan sekurang-kurangnya 2 tahun atau lebih. bergantung pada perjalanan pengguna. Untuk mereka yang memandu kereta yang boleh mencecah kelajuan 100kmj kurang dari 12 saat, anda dinasihati mengelakkan tayar jenis ini.

Sport tires, tidak semestinya digunakan ketika anda pergi bersukan, tetapi untuk kereta anda yang sering bersukan. Tak kira sukan memecut atau larian sepanjang lebuhraya utara selatan atau kejar mengejar di bukit tinggi, ia sesuai untuk mereka yang agar terkejar-kejar. Tayar jenis ini mempunyai kompaun yang lebih lembut bermakna lebih cengkaman. Ia mampu menyelamatkan anda dari hilang kawalan ketika memandu dan mampu membuat poket anda hilang kewangan. Tayar jenis ini lebih kerap ditukar kerana cengkamannya yang tinggi. Jika anda menggunakan tayar jenis ini, anda mungkin tidak mahu menggunakannya dengan kasar secara kerap melainkan kewangan anda sangat baik. Juga dikenali setengahnya dengan panggilan semi slick tire.

Jika anda seorang yang sederhana tayar jenis Racing Slick bukanlah jenis yang anda mampu miliki, apatah lagi untuk berada di atas jalanraya dengan tayar ini. Ia cuma sesuai untuk sebuah kereta yang bersedia untuk berlumba dan biasanya digunakan di atas litar. Dengan rupanya yang huduh dan tak bercorak, ia mempunyai kompaun yang lembut yang memberi cengkaman yang sungguh jitu tidak seperti tayar murah yang mampu kita miliki! Tapi jangka hayatnya yang cuma boleh bertahan untuk beberapa kali pusingan litar membuatkan kita bersyukur dengan apa yang kita ada.

Diameter keseluruhan tayar juga memberi pengaruh kepada kelajuan kereta anda. Diameter lebih besar memberi kelajuan pada tahap tinggi manakala saiz yang lebih kecil memberi kelebihan pada pecutan. Tekanan angin dalam tayar juga penting, tekanan yang biasa akan memberi cengkaman dan tahan lebih lama. Lebih tekanan akan membantu pecutan tapi membahayakan anda di selekoh serta ia akan membantu memberi hayat yang lebih panjang pada tayar, tekanan yang tertentu akan membantu anda pada selekoh.

Ketebalan tayar mengubah keselesaan anda. Tayar yang lebih tebal memberi keselesaan tinggi manakala yang lebih nipis membantu anda dalam selekoh. Penggunaan tayar nipis memerlukan rim yang lebih kuat dan tahan lasak untuk mengelakkan sebarang kerosakan pada rim anda.


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger