Pages

Wednesday, February 23, 2011

Crew Blog: Permulaan



Nissan Daishin Silvia S15, sebuah kereta GT dengan transmisi 7 kelajuan! Agak hebat pada waktu tu. Aku sangat terkejut dengan prestasi jentera berkenaan. Sangat stabil atau harus dikatakan.... sangat dengar cakap! Mudah dikendali pada kelajuan tinggi. Di tahap ini aku telah mahir menggunakan suspension setup dan gear ratio setup. Waktu tu siap ade nota lagi untuk setiap trek! Untuk trek panjang dan pendek masing-masing ade setup gear ratio dan suspension berlainan. Tanpa difahami oleh budak 14-16 tahun, permainan ini betul-betul telah mengajar sesuatu. Sesuatu yang aku tak sangka boleh digunakan kelak.



Pada umur 16 tahun, aku diberi sebuah motorsikal model Suzuki FXR dengan 150cc. Sebuah motor yang agak besar untuk budak baru belajar waktu tu. Mula-mula memang kelakar la, belajar motor dengan clutch. Tapi waktu tu dah nak masuk tingkatan 5 jadi aku gunakan motor tu ke sekolah. Waktu tu memang taktau mana satu sprocket, mana block enjin, ape tu head. Jalan je waktu tu. 150Cc DOHC, torque memang sangat kuat! Tapi bile lama pakai dah mula belajar satu-satu part.


Tiba la waktu habis sekolah, tangan dah mula gatal nak modified bila kawan-kawan selalu je modified. Tapi kawan semua pakai scooter je, modified sampai blok naik 180cc pun takla laju mana. Kene pulak time tu saya menyertai kelab motor yang agak serius. Kelab ni selalu pegi trackday kat sepang circuit. Waktu tu baru tau, pegi sepang hari ahad waktu track day, bayar RM150 dan boleh lenjan motor suka hati. Syarat waktu tu ade full face, jaket kulit, dan knee slider serta glove. Waktu tu je ade 2 bijik helmet fullface. Kelab ni rajin jugak naik turun awana hari ahad. Sebab mereka ni boleh kata golongan profesional dan bukan rempit jalanan, cara mereka modified motor tu lain macam sikit la. Bukan je nak laju tapi nak reliable. Sesuai di pakai di semua jenis keadaan. Atas nasihat beberapa orang dalam tu tentang cara nak modified motor tu, aku pun mula la hantar ke bengkel.


Waktu tu motor tu diarahkan diubahsuai dengan spec yang diberi. Engine block dinaikkan jadi 180cc. Tak sangka pulak torque dia akan jadi lebih besar sebab orang lain modified scooter tak kemana, tapi takut pulak bile dapat enjin yang macam ni. Tapi tak setakut aku try motor Ninja 636 la. Penah test ride Ninja 636, gear satu je aku dah trauma! Tapi oleh beberapa sebab kesalahan bengkel yg usik2 motor aku tu... terkubur la motor tu pulak. Jadi conclusion kat sini, kalau tak kenal sangat workshop punye skill, jangan pandai2!


Umur 18 tahun lepas SPM, aku mula belajar bawak kete. Bile dapat lesen hari-hari lenjan kete mak aku. Wira aeroback 1.5 auto. 89Bhp top speed 100kmj je time tu. Belasah la, janji bole jalan. Time tu kasar, ingat dunia ni dunia lumba je walau kete tak laju. Tapi sebab tau tu kene mak aku, aku bawak hati jela.






Bulan Julai waktu tu, aku pun start masuk kolej. Jurusan kejuruteraan automotif. Semester pertama memang bosan. Belajar balik fizik, matematik dan kimia. Tak sentuh bab automotif lansung! Hujung semester aku dapat kereta wira tu kat tangan aku. Mak aku pun dah ade kete lain dah time tu tapi takdela jauh aku berjalan sebab duit minyak tak banyak time tu. Cukup aku jalan sorang-sorang je. Kat sinilah cerita aku bermula....


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger